Nu har vi räddat 1 000 människor på Medelhavet

I morse undsatte Sjöräddningssällskapet och Gula Båtarna 38 människor i Egeiska Havet vid två räddningsinsatser. Därmed har vi räddat över 1 000 personer. Ombord på en liten gummibåt långt ut till havs satt den 1000:e, en ung man från Afghanistan. Han och hans tre kamrater räddades i sista stund ur en mycket liten gummijolle. Här presenteras sjöräddarna som just nu finns på plats på Samos och utförde insatserna.

Den afghanska mannen och sex kamrater hade lämnat Turkiet tidigt i morse i en mycket liten gummibåt utan motor, för att ro mot Grekland. Innan de hann lämna den turkiska kusten blev tre av dem rädda och hoppade i vattnet för att simma tillbaka mot Turkiet. De andra fortsatte att ro. Vågorna blev allt högre och vinden ökade ju längre ut de kom. När de hade nått grekiskt vatten var den lilla roddbåten riktigt illa ute. De upptäcktes av Sjöräddningssällskapets båtar, som strax innan hade bärgat 34 personer som fastnat på en klippvägg på Samos nordöstra kust.

Kari Oikarinen är skeppare ombord på Rescue Handelsbanken Liv, som tog ombord de fyra männen.

– Det var en riktigt liten båt, knappt sjöduglig ens i en lugn insjö. De var långt ute till havs när vi hittade dem och jag tror inte att båten skulle ha hållit sig flytande särskilt länge till. Rejäla vågor slog in över båten och de nödställda var i dåligt skick och väldigt rädda. Vi körde dem till flyktinglägret där de nu får torra kläder och möjlighet att återhämta sig.

Sedan Sjöräddningssällskapet inledde insatsen på Samos i slutet av oktober har räddningsinsatser ägt rum så gott som dagligen. Efter tre månader har över 1 000 människor räddats. Projektet finansieras av mediehuset Schibsteds insamlingskampanj Gula Båtarna, PostkodLotteriet och privata donatorer.

– Det sker ingen minskning av flyktingströmmen. UNHCR räknar tvärtom med att fler människor kommer att fly över Medelhavet 2016 än förra året, så insatsen behövs definitivt. Jag hoppas att projektet blir långlivat, men för att det ska vara möjligt så måste mer pengar komma in. Hur långvarigt projektet blir beror helt på hur mycket pengar som människor skänker, säger Magnus Ringman, HR-chef på Aftonbladet och Schibsted Medias projektledare för Gula Båtarna.

Här presenteras alla åtta sjöräddare som just nu finns på plats på Samos och som utförde de båda räddningsinsatserna i morse:

Kari Oikarinen

  • Ålder: 49
  • Bostadsort: Härnösand
  • Yrke: Sjökapten
  • Familj: Fru, 2 egna barn plus fyra bonusbarn.
  • Intressen: Sjöräddning, båtar, hav, jakt

”Jag ser fram emot att få hjälpa människor i utsatt läge på det sätt som jag själv kan bidra bäst med; som sjöräddare. När frågan ställdes så kändes det som en självklarhet och även mycket hedrande att få möjligheten att komma ner och hjälpa till.”

Jens Mattsson

  • Ålder: 41
  • Bostadsort: Finström på Åland
  • Yrke: Jobbar i brand & räddningstjänsten på Finavia/Mariehamns flygplats.
  • Familj: Fru och 2 pojkar, 2 & 10 år gamla.
  • Intressen: Aktiv sjöräddare på stationerna Saltvik och Mariehamn på Åland. Fritiden går åt till familjen samt mitt företag Ålands Bilrekond, lite fiske och såklart en hel del sjöräddning.

”Jag sökte till Gula båtarna då det är en väldigt bra hjälp i ett utsatt område där massvis med flyktingar behöver hjälp dag och natt. Känner att vi gör stor nytta nu när vi faktiskt är här!”

Joakim Brosten

  • Ålder: 50
  • Bostadsort: Västerås
  • Yrke: Systemingenjör
  • Familj: Min fru Carin och en massa akvariefiskar
  • Intressen: Resor, dykning, båtar, vänner.

”Många gör vad de kan för att hjälpa människor i nöd. De skänker kläder, glasögon eller pengar. Det här är mitt sätt att bidra till en lite bättre värld.”

Christian Reimers

  • Ålder: 24
  • Bostadsort: Karlskrona
  • Yrke: Studerar till sjuksköterska
  • Familj: Sambo
  • Intressen: Sjöräddning, dykning och sjukvård.

”Jag åkte ner till Samos och Gula båtarna för att jag ville göra skillnad för människor som redan befinner sig i en svår och utsatt situation.”

Ulf Hermenius

  • Ålder: 47
  • Bostadsort: Göteborg
  • Yrke: försäljningsingenjör inom VVS
  • Familj: fru och två barn
  • Intressen: Segla, motion i olika former och skidåkning

”Jag ser fram emot att få vara hjälpsam i detta område. Hoppas att kunna känna känslan av att göra skillnad. Jag vill bidra med de erfarenheter jag har i bagaget. Även om det vi skall göra här nere inte finns hemma (som tur är) så kan man ju bidra med det man kan. Det känns stort!”

Lars Göran Uthberg

  • Ålder: 58år
  • Bostadsort: Nynäshamn
  • Yrke: Ingenjör
  • Familj: Sambo, barn och bonusbarn
  • Intressen: Sjö och skärgård, segling och skidåkning, jakt.

”Att genom mina kunskaper och erfarenheter få möjligheten att hjälpa medmänniskor i en utsatt position.”

Joakim Atterstam

  • Ålder: 43
  • Bostadsort: Nynäshamn
  • Yrke: Insatsledare räddningstjänsten
  • Familj: Singel med 3 barn.
  • Intressen: Stort intresse av skärgården, både över och under ytan med dykning och kajak. Där finns ofta en kamera med för att fotografera. Bor på gård med hästar och hund.

”Det är intressant att få jobba internationellt och samarbeta med andra. Det vart en möjlighet att hjälpa utsatta människor med vår utrustning och kunskap, även att visa medmänsklighet till dom som förlorat allt.”

Peter Andersson

  • Ålder: 48
  • Bostadsort: Göteborg
  • Yrke: IT-specialist på Volvo personvagnar
  • Intressen: Sjöräddning så klart, och träning (gym, löpning, cykling)

”För mig är detta att få pröva alla de kunskaper och färdigheter jag skaffat mig under 20 år som sjöräddare.”

Artikeln går inte längre att kommentera

7 kommentarer:

Göran Rö'ven2016-01-25 12:03

När börjar ni ha med journalister på båtarna även i Sverige?

Synerligen dåligt att ni hjälper ett mediebolag att skapa snyfthistorier.

Bosse2016-01-25 18:56

Tänkte gå med i dag men så såg jag att ni räddar flyktingar i medelhavet.Vill ej att mina pengar ska gå till något sådant
.Trodde detta var avsätt för Nordiska vatten.Eller är dessa med och
betalar också?

Tacksam medlem2016-01-25 21:28

Bosse, Sjöräddningssällskapet är förmånstagare i en insamling som mediekoncernen Schibsted drog igång. Det är dessa pengar som går till projektet "Gula båtarna", medlemskapet går in i verksamheten här hemma. Jag har haft möjligheten att få prata med några av dom sjöräddare som till vardags bistår oss medlemmar på hemmaplan men som under några veckor ställt sig till förfogande för detta projekt och all den erfarenhet dom bär med sig från Grekland, den erfarenheten kommer dom kunna föra vidare till sina kollegor här hemma. Dom två båtarna som skickats har skickats med donatorernas godkännande.

Jag förstår inte varför man tänker så hatiska tankar om andra människors liv och värde, skulle Sverige hamna i krig så skulle nog vi vilja att andra länder hjälpte oss.

Det finns en statlig myndighet som verkat ännu mer i denna flyktinginsatsen som pågår fast i en annan operation, nämligen Kustbevakningen, både med Poseidon och med flyg. Där pratar vi många skattekronor, ska ni sluta betala skatt också? Nu vet jag ju förvisso att Sjöräddningssällskapets frivilliga undsätter er ändå om Sjöräddningscentralen bedömer era larm som prio 1. Är det inte brådskande, ja då kan ni väl ringa Sjöassistans då och betala dom 1000-lappar som det kan bära iväg med. Enkelt, antingen gör ni så eller så slutar ni vara egoistiska och cyniska. Deal?

Med vänliga hälsningar//Pelle, fortsatt medlem och imponerad över dom frivilliga som ställer upp för att rädda andra. Erfarenheten som följer med Greklandsinsatsen kommer nog vara ovärderlig :-)

Karl bengtsson2016-01-26 16:19

När skall sjöräddningen som man tidigare varit så stolt över sluta med att gynna alla dessa flyktingsmugglare?

Ivar oskarsson2016-01-26 17:30

Du tacksam medlem.

Sjöräddningen skall rädda liv, det säger jag inte att dem inte skall. Vad jag menar är att fler ger sig ut på denna farliga resa om dem vet att dem kommer bli upplockade för vidare transport till Europa.

Se bara på hur Australien löste detta problem.

SD2016-01-26 20:12

Jag har några frågor till SSRS:

1. Hur har SSRS resonerat kring risken att ännu fler migranter ger sig ut till havs och riskerar sina liv i hopp om att bli räddade p.g.a. er närvaro? Med andra ord att det resulterar i en pull-effekt och lockar fler.

2. Är det försvarbart att delvis ha oerfarna sjöräddare ombord på båtarna när det handlar om att rädda människoliv? Jag räknar alltså inte en tre dagar kort kurs som tillräcklig för att kvalificeras som erfaren. Är oerfarna sjöräddare ombord på SSRS:s båtar något SSRS vill förknippas med?

3. I vilken omfattning tycker SSRS att journalisterna/fotograferna kan utnyttja människors utsatthet för egen vinning (exempelvis PR, gott anseende och fler läsare) och varför vill SSRS riskera sitt eget rykte för att tillgodose mediernas syften?

4. Hur ser ni på risken att ni servar den organiserade brottsligheten och underlättar människosmugglarnas arbete och i allra värsta fall underlättar för IS-terrorister att ta sig in i Europa?

5. Hur ställer sig SSRS till Jan Helins (chefredaktör Aftonbladet) uttalande om att publiceringarna kring räddningarna som SSRS genomför successivt måste bli råare, grövre och inskränka integriteten ytterligare på de utsattas bekostnad för att allmänheten inte ska bli avtrubbade och därigenom hålla detta projekt flytande? Det är helt emot policy att berätta något om den/de som räddas och publicera bilder och namn på olycksdrabbade.

Sjöräddningssällskapet (SSRS) — 2016-01-27 16:24

Hej! Det som påverkar flyktingströmmarna är vädret, framförallt i vilken riktning vindarna blåser, och om Turkiet släpper iväg båtar. Vår insats i Egeiska havet är rakt igenom humanitär och vi är där för att stötta upp vårt systersällskap Hellenic Rescue Team och utföra sjöräddning. Varje räddningsinsats koordineras av den grekiska kustbevakningen och vi anpassar oss givetvis efter de grekiska myndigheterna. Människosmugglarnas verksamhet är föraktlig, våra besättningar på plats är de första som skriver under på det. I den inledande fasen av projektet erbjöd vi en plats på båten till en reporter eller fotograf från Schibsted, det stämmer. Vi valde att göra det eftersom vi såg att mycket mediebevakning på frågan om sjöräddning i Medelhavet håller uppe intresset för att få ett snabbt slut på den humanitära katastrof som flyktingresorna över havet innebär. Nu kan vi också se att intresset för sjöräddning i Sverige aldrig har varit så här stort och det är på grund av att kännedomen om oss har ökat tack vare vår insats i Grekland. Det uttalande som du skriver att Jan Helin har gjort känner vi inte till, men oavsett så har Aftonbladet fullt ansvar över sin egen nyhetspublicering. Hälsningar Rebecka

Ge en gåva

Sök en sjöräddningsstation

Visa alla stationer

Bli medlem

Hjälp oss rädda liv. Bli medlem.

Anmälan

Sjösäkerhetsskolan

Tips och råd om hur du kan höja säkerheten till sjöss.

Läs mer

Sjökort

Se larm, stationer och räddnings- båtar på det interaktiva sjökortet.

Se hela sjökortet
© 2016 Sjöräddningssällskapet · Plusgiro: 900 500-0 · bankgiro: 900-5000