Så förtöjer du båten

Att förtöja båten är inte alltid lätt. Därför har vi samlat några av våra bästa tips i en guide.

Reportage
Sjöräddningssällskapet
Publicerad29 aug 2023
Förtöjning i ring på brygga

Alla förtöjningstillfällen är olika. Miljöer, redskap och vinklar förändras samtidigt som havsnivån höjs och sänks. Därför behöver en bra förtöjning vid ett tillfälle inte nödvändigtvis vara det vid nästa. I vår guide ger vi dig tips på hur du kan förtöja din båt vid en brygga, en boj, vid stolpar eller i en naturhamn. För att följa tipsen behöver du först ha koll på några av båtlivets viktigaste knopar

Förtöj båten vid en brygga

När du ska lägga till mot en brygga kan du mötas av många olika typer av förtöjningsscenarion. Det finns korta och långa y-bommar, bredsidor, bojar, fasta ankarförtöjningar och tillfällen där du behöver använda ett eget ankare. 

Hur du än förtöjer mot bryggan är det viktigt att båtens för och aktertampar (också kallat ändor) går i olika riktningar för att minimera båtens rörelse. Ibland finns det inga andra alternativ kan du använda dig av ett spring, en tamp i motsatt riktning, för att hålla in eller ut båten från bryggan. 

Förtöj båten mellan bommar eller bredsida

Att för och aktertampar går i motsatt riktning är extra viktigt att tänka på när du förtöjer mellan bommar. Om du lägger till mellan bommar och både förtampar och aktertampar är riktade för ut riskerar båten att driva in i bryggan. För att motverka det kan du använda dig av ett spring. Spring kan även användas för att hålla in båten mot bryggan om du ligger bredsida. Om du lägger dig bredsida utanpå en annan båt bör du både ha tampar från din båt till båten innanför och från din båt till land.

Illustration över hur du förtöjer båten mellan bommar eller bredsida
Illustrationerna visar hur du kan lägga till när du förtöjer mellan bommar eller bredsida.

Förtöj båten mellan stolpar

Om du ska lägga till mellan stolpar är det extra viktigt att tänka på hur vattenståndet förändras och anpassa tamparna efter hur vattnet kommer att röra sig. Att ha tamparna för tighta kan i värsta fall medföra att båten blir hängande, samtidigt som för lösa tampar kan göra att båten får för mycket rörelse. 

Illustration över tilläggning mellan bojar
Illustrationen visar hur du förtöjer mellan stolpar.

Förtöj med boj eller fast ankarfäste

När du lägger till med en boj som akterfäste kan du med fördel fästa en lång tamp i båtens ena akterfäste. Trä sedan tampen genom bojens ögla och slutligen fäst tampen i båtens andra akterfäste. Om du inte har en tillräckligt lång tamp kan du fästa tampen i öglan med en pålstek och sedan lägga fast tampen på båtens läsida. 

Ska du lägga till vid en brygga där det finns ett fast ankarfäste bör du även här lägga fast tampen på båtens läsida.  

Illustration som visar hur du lägger till med boj eller ankarfäste
Illustrationen visar hur du förtöjer med en boj eller ett fast akterfäste.

Förtöj båten i naturhamn

När du förtöjer i en naturhamn kan du precis som när du förtöjer mot en brygga både förtöja med nosen mot tilläggningsplatsen eller med bredsida. Om du förtöjer med fören mot tilläggningsplatsen behöver du ett ankare att använda som akterfäste. När du förtöjer i en naturhamn är det viktigt att inspektera botten, så att ankaret kan fästa ordentlig och att det är tillräckligt djupt på hela platsen. Det är viktigt att komma ihåg att vattennivån kan förändras under tiden du är förtöjd. Förtöjer du med bredsida är det viktigt att du har tillräckligt med fendrar som även om vattennivån förändras kan skydda båten mot skav. Precis som när du ligger mot en brygga är det viktigt att båtens tampar går i olika riktningar från båten, för tampen föröver och aktertampen akteröver. Lägger du till med ankare ska det fästs på båtens läsida.

Att ligga på svaj

När du lägger dig på svaj mot en boj trär du en lång tamp genom bojens ögla och fäster tampens ändor på var sin sida av båtens för. På så vis får du en jämn fördelning och båten kan röra sig runt bojen på ett bra sätt. 

Illustration som visar hur du lägger till på svaj mot en boj
Illustrationen visar hur du förtöjer i en boj när du ligger på svaj.

Du kan även lägga dig på svaj med ett eget ankare. Vid fint väder räcker det med en lina av god kvalité som förbindelse mellan ankarets kätting och båtens för. Om du ankrar ofta och i olika väderförhållanden rekommenderas istället att hela förbindelsen är av kätting. Kättingen bör säkras i båten med hjälp av en lina för att den snabbt ska gå att kapa om problem uppstår. Ankrar du med kätting bör du släppa ut 4 gånger djupet, har du en lång kätting följt av lina bör du släppa ut 6 gånger djupet och om du har en kort kätting följt av en lång lina bör du släppa ut 10 gånger djupet.

Illustration som visar hur du lägger till på svaj med eget ankare
Se över så att du följer rekommenderade riktlinjer när du ligger på svaj med eget ankare.

Båtar som ligger på svaj ska enligt internationella sjövägsregler vara markerade med en dagersignal, ankar-boll, och mörkersignal, ett runtlysande vitt ljus. När du ligger på svaj är det även viktigt att se till att det finns tillräckligt med svängrum på alla sidor om bojen för att båten inte ska slå i land eller i andra båtar. Mät djupet ner till botten och multiplicera det med tre så får du ett bra utrymme för båten att ”svaja” på. 

Att tänka på

Förtöj för storm

En bra grundregel när det kommer till att förtöja båten är att alltid förtöja för storm. Väderförhållanden kan förändra sig snabbt och det är bättre att ha en tamp för mycket än en för lite. 

Spring

Ett spring är en tamp du använder för att hålla båten ifrån land, motverka rörelse eller som stöd när du ska lägga till eller från. Ett språng går ofta i motsatt riktning från ändorna. Om en förända går från fören snett föröver till bryggan kan ett förspring gå från fören till ett fäste akter ut. 

Illustration som visar hur du kan lägga spring
Illustrationen visar hur du kan använda spring