Undvik motorstopp på båten
Maskin- och propellerhaveri är den vanligaste anledningen till att fritidsbåtar behöver anlita Sjöräddningssällskapet. Vanliga orsaker kan vara bränslestopp, eller att bakterier eller smuts täpper igen filtren. Vi tipsar om hur du ser över din motor och undviker stopp ombord.
När sjösättningen klarats av och båtsäsongen drar i gång är det många som har bråttom ut till sjöss. En god översyn av motorsystemet och bränsletanken kan förebygga många haverier, enligt Mikael Hinnerson på Sjöräddningssällskapet.
– En bakterietillväxt i bränsletanken är som ett brev på posten för att täppa igen filtren i motorn, vilket i sin tur leder till att motorn börjar hacka och stanna, säger han.
Själv har han klarat sig utan motorstopp på sin dieseldrivna båt de senaste 14 åren, men visst har det hänt att hans bensindrivna aktersnurra stannat. Med en varning om att låta mer teknisk än han brukar berättar han om den vanligaste orsaken till motorstopp ombord.
– I varje oljemängd finns en viss del vatten. Om du har en halvfull tank som ligger länge så kommer det att bildas mer vatten i den. När vattnet fälls ut på grund av temperaturändringar, kondens och tid, så sjunker vattendroppar ner i oljan och tillsammans med skräp skapas en vattenspegel som oljan flyter på. I det skiktet kan det uppstå bakterietillväxt. Som i sin tur samlas upp i filtret och täpper till det.
Tanka med diesel utan RME
Många tankar dessutom biodiesel, som innehåller tillsatsen RME (rapsmetylester), som har en tendens att binda mer vatten än vanlig olja, vilket ökar risken för motorstopp. Hela 15 av de utryckningar som de frivilliga sjöräddarna på RS Loftahammar gjorde förra sommaren handlade om att folk tankat biodiesel med RME från vanliga bilmackar.
– Lösningen på det är rätt enkel. Tanka med diesel utan RME. Är du osäker, eller är på en mack som både tankar bilar och båtar, så fråga så att du får rätt bränsle, säger Mikael Hinnerson.
Andra orsaker är att många tankar sina bensintankar för sällan. En tank som stått halvfull över vintern, med mycket luft i och där temperaturen förändrats kan göra att vattenmängden i tanken ökat och kvalitén på bränslet således sjunkit.
– Man ska inte använda gammal, vinterstånden bensin. Själv topptankar jag min bensintank innan jag ställer av den för säsongen. Antingen helt full eller helt tom ska den vara. Sen är det smart att förvara den på ett svalt och mörkt utrymme.
Om olyckan ändå är framme i sommar har Mikael Hinnerson några tips på vad man bör tänka på för att inte utsätta sig själv eller andra för fara till sjöss.
– Om motorn börjar hacka ska man dra ner den på minimiförbrukning. Dieselmotorer drar mer diesel när man ändrar farten upp och ner. Känner man att den börjar hacka ska man minska till minsta användbara fart då man fortfarande kan styra. Se dig omkring om du kan hitta ett bra ställe där du kan stanna och ankra om du skulle få totalt motorstopp.
Tipsen som håller motorn i trim
- Lär känna ditt bränslesystem – var sitter filtren, när byttes de senast? Har jag reservfilter? Har du en dieselmotor så kontrollera att det inte skett någon bakterietillväxt i tanken.
- Se till att ha ren olja i tanken. Det är inget roligt jobb att tömma en dieseltank, men det är mycket roligare än att få stopp på ett olyckligt ställe.
- Märk påfyllningen tydligt. Det händer att någon sätter vattenslangen där det ska vara bränsle, och gör man det får man stora problem. Det händer faktiskt oftare än man tror. Det går att ta fel om de inte är uppmärkta. På yrkesfartyg är det ofta tydligt, men sällan på privata båtar.
- Se till att ha ett ordentligt ankardon, så du inte blåser upp på land innan du hinner reda ut motorstoppet.
- Ge motor och drev den service som behövs. Gör olje- och filterbyte, kontrollera impellern som ger kylning och byt vid behov. Ha gärna också med en impeller i reserv.
- Kontrollera och vid behov byt zinkanoderna som ofta sitter på drevet, skrovet och propelleraxeln.
- Se till att batterierna är fulladdade, att det finns tillräckligt med batterivatten och att det inte finns oxid på anslutningarna.