Bacon och pepparrot är Årets Sill

För femte året i rad utsågs idag Årets Sill. Juryn var enig och motivering löd: En välbalanserad, elegant och utomordentligt god sill - där man njuter av eftersmaken. En sill som sonen skulle äta.

Årets jury bestod av de erkända kockarna och matinspiratörerna Paul Svensson och Malin Söderström, skådespelerskan Ewa Fröling, musikern och sångaren Timo Räisinen och matbloggaren Annika Ingemarsson. Som alltid ingår också den ständige ordföranden Peter Harrysson samt Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström.

1 krona per såld burk går till Sjöräddningssällskapet

Årets sill säljs till förmån för Sjöräddningssällskapet.

– Eftersom Sjöräddningssällskapet är helt beroende av gåvor och medlemmar för att kunna bedriva sin verksamhet betyder pengarna från Året sill oändligt mycket. För att ständigt vara beredda att rädda liv till sjöss måste vi hela tiden få nya pengar för att exempelvis utbilda frivilliga sjöräddare, underhålla, reparera och tanka våra räddningsbåtar. Därför vill jag rikta ett stort och varmt tack för ett bidrag om totalt 325 000 kronor sedan 2008. Tack vare bidraget från Årets sill och andra generösa gåvor kan vi göra skillnad både till sjöss och på land, säger Rolf Westerström vd på Sjöräddningssällskapet.

Årets Sill ska bevara och utveckla svenska silltraditioner på ett nytt och innovativt sätt. Den är en premium-sill som varje år utses av en expertjury och som sedan tillverkas i begränsad upplaga till stöd för Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss.

Säljstart den 6 juni

Årets Sill tas varje år fram i samarbete mellan Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill på Klädesholmen vars köksmästare skapar fyra moderna och innovativa sillinläggningar. Inläggningarna presenteras sedan för en jury som slutligen utser Årets Sill. Sillen börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6:e juni, då även Sillens dag firas på Klädesholmen.

Ditt namn/era namn skrivs ut här