Juli 2018 – Värme, sol och uppdrag i massor

Juli månad, högsommaren är här och detta år slog juli till med rekordvärme och överträffade nog allas förväntningar om värme och sol. Både maj och juni har visat sig från din bästa sida och juli speglade tidigare månaders väder. Vi på RS Dalarö märkte av denna härliga sommar genom att jour-telefonen mottog ett högt antal samtal gällande olika medlemmar som befann sig ute i skärgården och behövde vår hjälp, när något gått snett.

De frivilliga på RS Dalarö bemannade jouren dag som natt och var redo att rycka ut i alla lägen, precis som alla andra månader på året. Då juli är en av de mest intensiva månaderna för oss på RS Dalarö, krävdes ett högt engagemang från de frivilliga på Dalarö. Hjälpas åt är något vi vet vikten av, speciellt soliga dagar i skärgården när det är högtrafik ute på sjön bland kobbar och skär.

Nästan 100 uppdragsrapporter skrevs i juli månad på RS Dalarö, vilket innebär att vi snittar ca 3 uppdrag per dag under denna högsommarmånad.

Nedan sammanfattar vi några av alla de uppdrag vi genomfört under Juli månad:

1 juli: Larm om segelbåt utan styrning

Under söndagseftermiddagen inkommer larm från vår larmcentral om en segelbåt med problem. Rescue Drottning Silvia, som redan är ute med en sex-manna-besättning, tar sig snabbt fram till båten. Situationen som uppstått är att under tilläggning i Y-bom vid hemmahamn har båten fått totalt elhaveri och kan verken styra eller köra. Tillsammans hjälps vi åt att bogsera in båten och förtöja på ett säkert sätt mellan bommarna som formar Y-bommen, innan vi rör oss vidare mot nästa uppdrag.

segelbåt som slitit sig Foto: Emil Skärlén
6-manna-besättning Foto: Douglas Berglöw

4 juli: Jolle som slitit sig

En förbipasserande observerar en drivande jolle vid Mariagrundet, på Nämdöfjärden. Rescue Dalarö åker till platsen och konstaterar att föremålet troligen slitit sig från annan båt. Jollen bogserades in till Dalarö och anmäls till polisens hittegods.

På kvällen ger sig ett gäng sjöräddare ut för att hjälpa olika medlemmar i skärgården med diverse olika situationer. En av medlemsserviceuppdragen var inringt som motorhaveri men när vi kom till platsen såg vi att båten hade en mindre motorbrand. Motorbranden var släkt med en brandsläckare. Besättningen var lite skakade men vid god vigör. Efter att ha kontrollerat läget kopplas haveristens båt bakom Rescue Dalarö och vi bogserar haveristen till hemmahamn i Gustavsberg. Efter kvällens fyra olika medlemsuppdrag återgår Rescue Dalarö till kaj för att vara redo för ytterligare uppdrag som kan komma in under natten.

Foto: Linnéa Bjurner
Elise Ekman, Linnéa Bjurner och Anders Almgård
Tre glada frivilliga Foto: Linnéa Bjurner

5 juli: Sponsor-event, Slutföra uppdateringen av Rescue Björn Christer och 3-åring med sticka i foten.

Under dagen slutfördes uppdateringen av Rescue Björn Christer. Arbetet utfördes av frivilliga från station. På eftermiddagen var det sponsor-event i stationens lokaler där en insamling till en ny sjöräddningsbåt ägde rum. Vi frivilliga fick träffa personer med engagemang och intresse för vår organisation. Alltid roligt att få möta människor som engagerar sig i vår organisation och vill hjälpa oss att hjälpa andra. Donationer/sponsorskap/medlemmar är det som får vår organisation att gå runt så vi uppskattar varenda insats/krona vi får av våra medmänskor. Tack till er som stöttar oss!

På kvällen inkom ett uppdrag om en 3-åring som fått en sticka i foten som inte gick att ta ut själv. Rescue Dalarö med två mans besättning gick ut för att hämta 3-åringen med föräldrar vid Villinge. Sjuktransporten gick mot Askfatshamnen, där de hade en bil för att kunna ta sig in till Haninges Närsjukhus.

6 juli: Traditionsenlig lunch hos Donator

Den 6 juli var vi bjuden på lunch hos en av våra donatorer som anordnade en sommarlunch för frivilliga på Dalarö. En av sommarens höjdpunkter där vi frivilliga får träffa en donator som engagerar sig mycket i vår verksamhet. Tack snälla för denna härliga sommarlunch!

På väg hem från lunchen gick det larm om skärskada i ben efter ett olycksfall vid angöring till bryggan på Skepparholmen. Patienten var väl omplåstrad och vid god vigör när vi kom fram till platsen. Vi har hela tiden kontakt med ambulans som ska hjälpa patienten in till sjukhus. Patienten lämnas över till ambulansen som tar patienten vidare till lasarett.

Sommarlunch Foto: Emil Skärlén
Väntande Ambulans Foto: Emil Skärlén

7 juli: Skogsbrand, medlemsservice och sjuktransport

09:27 Ringer Södertörnsbrandförsvarsförbund upp RS Dalarö och vill ha hjälp på pågående markbrand på Långgarn som sprider sig snabbt.

09:40 Avgår Rescue Björn Christer Dalarö mot Långgarn. Vi bistår räddningstjänsten med våran vattenkanon samt med våran fantastiska brandpump på 5000L/minut.

13:30 Avgår vi från Långgarn då en medlem ligger och driver på jungfrufjärden med tom bränsletank. Snabbt lägger vi till på Dalarö för att hämta extra bränsle både till Rescue Björn Christer och till vår medlem. Även besättningen tankar bränsle genom snabb lunch för att kunna fortsätta dagen.

15:00 Är vi framme hos medlemmen på Jungfrufjärden och fyller på med bränsle så båten kan fortsätta in till Dalarö.

15:45 Är besättningen åter kaj och hinner precis till avsparken mellan Sverige-England på storbildsskärm på Sjöräddningsstationen.

18:00 Börjar jourbesättningen återställa Rescue Björn Christer efter markbranden.

18:31 Ringer medlemscentralen till våran jourtelefon. Det gäller en motorbåt med problem utanför Muskö Havsbad och vi beger oss iväg mot platsen.

20:03 Har vi kopplat haveristen och påbörjar bogsering mot Karlslunds marina.

21:55 Har vi lämnat medlemmen i hemma hamn på Karlslunds marina.

22:15 Rescue Björn Christer är åter kaj och besättningen hinner inte ens stänga ner båten för kvällen innan SOS vill ha hjälp med en sjuktransport.

22:26 Inkommer larm om sjuktransport Prio 1 och Rescue Björn Christer får order om att invänta ambulanspersonal som ska medfölja.

22:51 Ankommer ambulansen till Dalarö och vi sätter fart mot Kymendö.

23:36 Är Rescue Björn Christer åter Dalarö med patient och ambulanspersonal.

23:44 Besättingen är åter hemma vid kaj och släcker ned för dagen.

Blev en bra prövning utav Rescue Björn Christer efter uppdateringen och en lärorik dag för besättningen

Fortsätt gärna stödja våran ideella organisation så att vi kan fortsätta hjälpa till på sjön.
Du kan göra detta genom att swisha till 900 5000, glöm inte märka din insättning med "Dalarö"

Markbrand Foto: Emil Skärlén
Foto: Emil Skärlén
Härliga sommardagar kan man köra Rescue Björn Christer från Flybridge Foto: Linnéa Bjurner

8 juli -15 juli: Möten med trevliga medlemmar och medlemsservice

8 juli – 15 juli fick vi möta våra medlemmar runt om i Dalarö området och hjälpa dem med diverse olika saker. Exempel på olika saker som vi hjälpte till med:

• Bogsering
  • Tamp i propellern
  • Motorhaveri
  • Bensinstopp
  • El-brand
Douglas skär loss tamp som fastnat i propellern Foto: Emil Skärlén
Foto: Emil Skärlén
Tankning av Rescue Dalarö

15 juli - 16 juli: Från tidig morgon till sen kväll.

Denna härliga  sommar-dag har vi haft mycket att göra näst intill dygnet runt.

En av våra båtar Paul Lederhausen lämnade kaj strax efter lunch och jobbade sedan fram till klockan 21 utan avbrott. Maten förtärdes i båten under bogsering.

När det var dags att bunkra ca 21:40 en bra bit norr om Dalarö vad dieselbränslet slut på den macken vi befann oss vid.

Vi valde att gå med hög fart till Dalarö för att bunkra samtidigt som vi ringde till Macken Dalarö och frågade om de kunde tänka sig att jobba lite efter stängningsdags. Svaret var: "Självklart väntar vi så ni kan få bunkra bränsle". Stort tack till personalen på Macken Dalarö som gjorde det möjligt för oss att efter att ha skiftat besättning kunna fortsätta jobba långt in på småtimmarna.

De återstående jobben var att hjälpa våra medmänniskor på sjön.

Segelbåt på grund Foto: Terje Gunnarsson
Foto: Tony Buss

18 juli: Larm om segelbåt med brand i motorutrymme

Klockan 12:22 går det larm om segelbåt med brand i maskinutrymme. Snart därefter lämnar två enheter från RS Dalarö kaj. På väg fram har vi radiokontakt med både kustbevakningen och Sjöfartsverkets räddningshelikopter. Information om att det befinner sig sju personer ombord når besättningen och snart efter att vi har anlänt till platsen räknas samtliga personer in och man kan konstatera att samtliga mår bra. Vi kan också konstatera att branden är släkt och besättningen evakueras till en av våra enheter under tiden som rök och lukt vädras ur båten.

Efter en stund är läget stabiliserat och Rescue Dalarö kan påbörja bogsering av haveristen till säker hamn.

Foto: Terje Gunnarsson

23 juli: Medlemsservice och handleds brott

Idag bjöd havet på vågor för våra enheter. Redan vid klockan 11 åkte Rescue Paul Lederhausen iväg på dagens första medlemsservice, en motorbåt som behövde starthjälp. Ett problem som snabbt kunde lösas på plats med hjälp av en start boostern och besättningen gav sig vidare mot nästa motorhaveri.

Tredje uppdraget blev en motorbåt utan styrförmåga som ligger ankrad i utsatt läge vid Grönskär. Vi satte över en besättningsmedlem hos haveristen och lyckades tillslut få loss båten och påbörja bogsering till Gålö.

Samtidigt har även vår andra enhet, Rescue Dalarö, varit i full gång hela dagen. En kvinna med handledsbrott och eventuellt benbrott transporterades från Nappeviken till Mörtviken. Uppdrag om medlemsservice, en vält Hobie Cat samt två kanoter, som fick trubbel i vindarna assisteras av våran enhet till säker hemma hamn.

En härlig och fullspäckad dag för våra frivilliga som nu går i land för lite middag

Foto: Tony Buss
Medlemsservice Foto: Tony Buss

24 juli: Patient med hjärtsvikt

Under eftermiddagen hämtade vi en patient på en av öarna i Dalarö området som fått hjärtsvikt och kramper i benen. Patienten transporterades in till Dalarö till väntande ambulans.

26 juli - 28 juli: Intensiva dagar på RS Dalarö

Torsdagen den 26 juli började tidigt för dem frivilliga sjöräddarna på RS Dalarö. Strax efter klockan 8 på morgonen inkommer larm från JRCC gällande en liten gummibåt med styrpulpet som ligger på ett skär. Tre frivilliga som står på jour denna soliga julidag beger sig snabbt mot platsen för att undersöka vad som har hänt. När Rescue Paul Lederhausen kommer fram till platsen kan besättningen konstatera att nycklarna samt dödmansgreppet sitter i. Båten har även en vattenleksak förtöjd bakom sig. JRCCs bedömning blev att kalla på flera enheter och påbörja ett sök efter ägaren till båten i närområdet. Besättningen får syn på en fritidsbåt i vindens riktning och åker fram till fritidsbåten för att höra med dem om de vet något. Personerna ombord på fritidsbåten känner igen gummibåten och berättar att sista gången de såg gummibåten var när några barn körde runt i gummibåten kvällen den 25 juli kl 21:00.

Snart därefter ansluter även Rescue Dalarö och KBV 451 till söket.

Efter ca 1h sökande ringer en medlem till våran jourtelefon och säger att det är en motorbåt som frågat efter sin lilla jolle. Vi förstår snabbt att det kan vara gummibåten som det gäller och lyckas få tag på ägaren till motorbåten som letar efter sin lilla jolle. Ägaren till motorbåten bekräftar att det är deras gummibåt och att inga personer saknas. Motorbåtsägaren säger att gummibåten måste ha slitit sig eller blivit stulen under natten. Söket avslutas klockan 10:30 och motorbåten återfår sin gummibåt.

Inte många minuter efter att larmet avslutats inkommer ett nytt larm om segelbåt på grund vid Farstaviken. Rescue Paul Lederhausen går direkt på nästa larm. Samtidigt går Rescue Dalarö på medlemsuppdrag.

12:16 är vi klara i Farstaviken med det andra larmet för dagen. Den grundstöta segelbåten är loss och åter i hemmahamn.

Rescue Paul Lederhausen avgår mot Dalarö för enklare motorservice.

Så fort Rescue Paul Lederhausen är klar får vi larm om person i vattnet utanför Smådalarö men det blir motbud så fort vi lämnat kaj. Besättningen ombord på Rescue Paul Lederhausen fortsätter ut mot en medlem som har maskinhaveri. Medlemmen bogseras till hemmahamn, närmare bestämt i kalvfjärden. Rescue Paul Lederhausen hinner precis hem till Dalarö innan nästa medlemsuppdrag inkommer gällande en motorbåt med problem vid Furuskär. Bogsering av haverist påbörjas på Nämdöfjärden och går mot Saltsjöbaden. Samtidigt lämnar Rescue Dalarö kaj för ytligare förebyggande utryckning där en motorseglare har maskinhaveri utanför Hummelkäpp. Motorseglaren får segla en bit mot hemma hamn i Tyresö Strand och Rescue Dalarö går mot Hallskär för nytt uppdrag.

När Rescue Dalarö är klara vid Hallskär går det ett Prio 1 larm gällande en sjuktransport av en person som fått en bom kraftigt i huvudet under segling. Rescue Dalarö går mot platsen som är västra Furuskär på Nämdöfjärden och har ca 15 minuter framkörningstid till positionen. Rescue Paul Lederhausen som just påbörjat sin bogsering släpper av haveristen på närmsta säkra plats, som får bli en boj utanför Björkvik, och går mot larmet om bom i huvudet.

Rescue Dalarö tar ombord patienten och avgår mot Stavsnäs där ambulans inväntar patienten. Samtidigt hjälper Rescue Paul Lederhausen segelbåten med segelnertagning och assisterar segelbåten på väg in mot stavsnäs.

Bra samarbete mellan JRCC, Sjukvården och Sjöräddningssällskapet gjorde att patienten snabbt fick hjälp.

Det blev en snabb middag för Rescue Dalarö i Stavsnäs kl 21:10 för att sedan gå ner mot Dalarö och plocka upp motorseglaren igen för att bogsera den vidare upp till Tyresö Strand.

Rescue Paul Lederhausen fortsätter med sin bogsering mot Saltsjöbaden. Både Rescue Dalarö och Rescue Paul Lederhausen är fast förtöjda vid kaj på Dalarö 00:00 och redo för nya uppdrag.

Fredagen var lugn med enbart två medlemsuppdrag och lite telefonguidning för ett par haverister.

Idag, lördag, började intensivt med ett medlemsuppdrag för Rescue Dalarö samt ett Prio 1 larm för Rescue Paul Lederhausen. Prio 1 larmet var att assistera ambulanshelikopter som hade svårt att landa på en ö. När Rescue Paul Lederhausen är klar med dagens första larm avgår besättningen mot en förebyggande utryckning, då en motorbåt ligger och driver utanför Björkviks brygga. Under framkörningen går JRCC ut med nytt sjöräddningslarm gällande en Båtbrand väster om Fjärdlång. Både Rescue Dalarö och Rescue Paul Lederhausen släpper de påbörjade uppdragen och går mot positionen given av JRCC. Sjöräddningshelikoptern, som gått från Gotland och befinner sig vid platsen, ger oss snabbt en bättre position och en lägesrapport om att det är lugnt på platsen och att det inte är några öppna lågor. Båda båtarna anländer samtidigt till positionen de fått av sjöräddningshelikoptern och kan snabbt konstatera att båten har en varm gångkörning. Rescue Paul Lederhausen påbörjar bogsering av haveristen till Kyrkviken på Ornö. Under tiden får vi in nya samtal till Jourtelefonen där ytligare en fritidsbåt som fått maskinproblem driver över Jungfrufjärden. Vi prioriterar om och börjar bogsera in båtarna till säkra platser i skärgården för att sedan återkomma och bogsera längre när uppdragen lugnat ner sig. Båda RS Dalarös enheter är åter Dalarö till klockan 16:00, där dem får vård och översyn av komponenter som gått sönder.

Ribbåt utan skeppare
Foto: Annie Skärlén
Person som har fått bom i huvudet Foto: Annie Skärlén
Ambulans-transport Foto: Emil Skärlen

En intensiv men härlig sommarmånad som bjöd på en stor variation i uppdrag och larm. Vi är glada att kunna bistå med hjälp när olyckan är framme och ni hör av er till oss. Hoppas ni alla har haft en härlig sommar på sjön!

Vi på RS Dalarö önskar er allihopa en fortsatt fin sensommar.

Ditt namn/era namn skrivs ut här