Mellandagsövning i Falsterbokanalen

Sjöräddningssällskapet har jourberedskap och övningar precis som vanligt även när många har jullov. På söndagens övning gick vi igenom säkerhetsutrustning och hann även med ett varv övningsskörning med en av våra blivande skeppare.

En gråmulen söndagsmorgon i slutet av december samlades sex personer från jourlag tre på Falsterbokanalens räddningsstation för övning. Vi brukar ha övning 1-2 gånger per vecka under de veckor vi har jour, vilket infaller var fjärde vecka. Temperaturen låg ett par grader ovanför nollan och det i kombination med den sydvästliga vinden på 8-9 sekundmeter gjorde att sommaren kändes väldigt avlägsen, men ingen av oss frivilliga sjöräddare frös eftersom vi var välklädda allihopa.

Underställ, byxor, tjockstrumpor, rejäla kängor, tröja, fleecetröja, seglarjacka, halsduk, mössa, vantar och flytväst visade sig vara en ganska lagom mundering för dagens övning, kanske lite väl varmt rentav. Som relativt nybliven sjöräddare (ja faktiskt fortfarande elev om man ska vara noga), så tycker jag att detta med hur man ska klä sig är svårt att veta, och brukar oftast klä mig för varmt. Men hellre det än för kallt! Och man vet ju aldrig när larmet går och man kanske behöver vara ute i flera timmar för att spana efter någon eller bogsera en nödställd båt.

Det vi gjorde på dagens övning var genomgång av en del säkerhetsutrustning ombord på vår ena räddningsbåt Rescue Postkodlotteriet. Bilden visar hur jag provar en av våra sextimmarsdräkter eller överlevnadsdräkter som alltid finns med ombord. Dessa dräkter ska användas om besättningen måste lämna båten, t.ex. i händelse av brand eller om båten skulle sjunka. Dräkten ska vara helt tät, så att kläderna man har under hålls torra. Det är väl kanske inte världens mest bekväma plagg, men om jag ska ligga upp till sex timmar i vattnet och vänta på hjälp så har jag hellre den här dräkten på mig än ingen alls!

Utöver detta så testade vi transferpumpen som kan användas för att pumpa över bränsle till en nödställd båt och kollade även så det inte var något vatten i bränsletanken. Sedan lade vi ut från kaj och tog ett övningskörningsvarv runt vindkraftsparken Lillgrund så att en av våra skeppare som mest kört den mindre räddningsbåten Rescue Ruben Rausing fick köra några sjömil med Rescue Postkodlotteriet. Även om kompetenskraven för att köra de olika båtarna är samma, så är de väldigt olika att köra och övning ger som bekant färdighet.

När vi kom tillbaka till hamnen bunkrade vi (fyllde på bränsle) och gjorde veckotillsyn så att Rescue Postkoden är redo för nästa uppdrag.

Ditt namn/era namn skrivs ut här