Frågor och svar

När kommer medlemsdekalen?

Årets dekal kommer tillsammans med Trossen nummer två i slutet av april. Om du blir medlem efter det utskicket kommer dekalen tillsammans med ett välkomstpaket, cirka två veckor efter att vi registrerat ditt medlemskap.
 

Hur kan jag betala mitt medlemskap?

Här på hemsidan kan du betala direkt med betalkort eller internetbank. Antingen betalar du en årsavgift som gäller för ett kalenderår, eller så tecknar du medlemskapet med autogiro och avgiften dras automatiskt varje månad. Du kan också beställa hem ett inbetalningskort. Bli medlem här.

Hur betalar jag mitt medlemskap från utlandet?

Då kan du gå tillväga på något av dessa tre sätt:

- Du kan betala medlemsavgiften till svenska bankgirot 900-5000 eller svenska plusgirot 90 05 00-0. Märk betalningen med ditt namn och adress.

- Banköverföring från utlandet. Märk din betalning med ditt namn och adress samt Swift/BIC DABASESX, IBAN/BIC: SE54 1200 0000 0120 2172 4158, Danske Bank Göteborg.

- Betala via kort genom att skicka ett mail till info@ssrs.se Vi återkommer till dig så fort som möjligt.

Om vår personuppgiftsbehandling

När du blir medlem eller givare behandlar Sjöräddningssällskapet dina lämnade personuppgifter för att administrera medlemskapet eller gåvan och ge dig information om verksamheten m.m. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter till dina personuppgifter i Sjöräddningssällskapets integritetspolicy. Har du frågor så är du alltid välkommen att kontakta oss.

Hur gör jag när jag har bytt adress?

Om du byter hemadress eller mailadress så ringer du vår medlems- och givarservice på 077-579 00 90 eller skickar ett mail till info@ssrs.se.

Vad gör jag om jag har två båtar?

Ditt medlemskap är kopplat till dig som person. Du kan ha flera båtar, kajaker, kanoter mm och får hjälp oavsett hur du är ute på sjön med.

Min familj har en båt tillsammans, får vi förebyggande utryckning var för sig?

Det är aldrig en båt som är medlem utan medlemskapet är personligt och medlemsförmånerna gäller dig och din familj som är folkbokförda på samma adress. Bor ni inte tillsammans behöver ni ha varsitt medlemskap.

Vi är en förening som seglar tillsammans och vill vara medlem, hur funkar det?

Det går tyvärr inte. Medlemskapet i Sjöräddningssällskapet är personligt och knutet till ett personnummer.

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Kontakta oss antingen via 077-579 00 90 eller info@ssrs.se. Vi avslutar också ditt medlemskap efter en avisering och två påminnelser som inte betalas, men det innebär onödiga utskick som vi gärna slipper.

Hur finansieras Sjöräddningssällskapet?

Vi finansieras genom medlemskap, gåvor, donationer och testamenten. Gåvorna kan komma både från privatpersoner och företag, och vara små eller motsvara kostnaden av en ny räddningsbåt. Vi tar inte emot några bidrag från staten.

Hur gör jag för att få Sjöräddningssällskapets nyhetsbrev?

Som medlem får du nyhetsbrevet om du uppgett din mejladress när du tecknat ditt medlemskap. Det går också bra få nyhetsbrevet även om du inte är medlem. Då skriver du upp sig för här på hemsidan, alternativt mejlar till info@ssrs.se.

Varför får ni inget bidrag av staten?

Framför allt för att vi själva vill vara fristående, för att fortsatt kunna påverka staten att bli bättre på sjöräddning.  Samtidigt vill vi självklart också bistå staten med effektiv sjöräddning med våra båtar och frivilliga besättning.

Hur vet jag att mina pengar hanteras på rätt sätt?

Sjöräddningssällskapet är medlem i FRII, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd. FRII står för säker och etisk insamling. Vi följer rådets etiska riktlinjer. Vårt 90-konto kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll som granskar att vi följer de regler som gäller för insamlingsorganisationer med 90-konto i Sverige.

Årsredovisning hittar du i vår årsbok.

Om jag vill ge en gåva från utlandet, hur fungerar det?

Du gör en utlandsbetalning och använder följande:  Swift/BIC: DABASESX
IBAN/BIC: SE54 1200 0000 0120 2172 4158, Danske Bank Göteborg.

Mer information. 

Kan jag ge en gåva via Swish?

Ja det går jättebra! Vårt Swishnummer är 900 5000. Swish lämpar sig dock inte för minnesgåvor, hyllningsgåvor och medlemskap då vi inte får tillräckligt med information för att kunna skicka ut minnesblad, gåvobevis eller registrera medlemskap.

Läs mer om hur du kan stötta vår verksamhet.

Jag funderar på att testamentera till er, vad är ert organisationsnummer?

Vårt organisationsnummer är: 857201-7179. Vill du veta mer är du välkommen att ringa 031- 761 62 00 och prata med Camilla Larsson.

Hur köper jag en livstidsvimpel och eller en livstidsplakett?

Skicka ett mail till info@ssrs.se 

Hur gör jag för att läsa medlemstidningen Trossen digitalt?

Du kan göra det på två sätt, antingen genom att ladda ner vår tidningsapp "Trossen", eller genom att läsa den direkt i din webbläsare. Följ guiden här för att ladda ner appen. 

Jag vill beställa er barntidning Trossen Junior. Hur gör jag?

Skicka ett mail till info@ssrs.se med din adress och hur många tidningar du önskar beställa.

Jag vill annonsera i Trossen. Hur gör jag?

Kontakta Trossens annonsbyrå J2 Media, på johan.nilzen@j2media.se eller ring 031-7081636.

Vi är ett företag som vill samarbeta med er. Vem kontaktar vi?

Ring Camilla Larsson på 031- 761 62 00.

Kan vi använda er logotyp i marknadsföring om vi stöttar er?

Nej. Vår logotyp får endast användas av Sjöräddningssällskapet. Företag och organisationer som stöttar vår verksamhet får använda en ”Vi stödjer”-dekal som går att få både digitalt och som klistermärke. Skicka ett mejl till info@ssrs.se om ni önskar denna. 

Kan vår förening eller skolklass komma på studiebesök?

Våra frivilliga sjöräddare prioriterar uppdrag och att sköta stationen, men finns tid över träffar de gärna er. Lättast är att kontakta den station ni vill besöka och höra om de har möjlighet att ta emot ett besök. Sök efter stationen här på hemsidan och du hittar kontaktuppgifter till stationsansvarig. 

Hur blir man frivillig sjöräddare?

Läs mer om vad det innebär att vara frivillig sjöräddare här och gör därefter en intresseanmälan genom att fylla i formuläret. Våra frivilliga sjöräddare prioriterar larm och därför kan ett svar dröja. 

Varför stämmer inte alltid vädret i Kustväderappen mot verkligheten?

Vädret som visas i appen är prognoser, och inte faktiska iakttagelser av det aktuella vädret. Undantaget är vattenstånd, som visar uppmätt data från 21 platser längs kusten. Vi hämtar prognoserna från SMHI och från YR.

Ditt namn/era namn skrivs ut här