Motorhaveri syd Karlstad

Jag(Adam) Stefan och Per fick larm från MRCC om en båt med motorhaveri. Väl på stationen beger vi oss ut på sjön, med högsta möjliga fart mot Söökojan. Vi fick från MRCC att det var en cabin båt som hade motor problem söder om Söökojan. Allt gick bra och vi "ångade" på mot positionen, tills vi rundar sydspetsen där vi möts av en inbjudande sjögång och ett tilltagande snöfall... Vi får slå av lite på farten för att inte behöva åka in på "njurservice" på CSK efter avslutat uppdrag, det guppade ganska bra. (Kollade när jag kom hem på Klackens fyr, syd Hammarö och det hade blåst 11m/s medel och 13 i topp NO under tiden) Får kontakt med haveristen på en knastrig mobillinje inledningsvis hör jag: Jäverön..... söder..... Söökojan..... Sen vart det tyst.... JAHA?!!?! Ligger han i Säterholmsfjärden nu eller??? Haveristen ringer upp efter någon minut och det böjar klarna (dock inte vädret vilket hade varit fördelaktigt) Jag frågar om han ser oss, han ser blåljuset till inledningsvis och efter ett tag även våran gröna lanterna. Han blinkar med oss med en handlampa men vi ser inget. Efter några förvirrade minuter ser vi till slut en blinkade ljus och beger oss mot honom. Mörker och snöfall underlättar föga optiskt sök. Väl på plats kollar vi så allt e ok och vi börjar förbereda en bogsering. Vi hittade honom strax ost om Storgrund, alltså rejält söder om Söökojan. Jag och Per förbereder bogsertrossen på aktern, under tiden håller Stefan ställningarna vid förarplatsen. På akterdäck var det halt snöigt och guppigt men jag och Per fick till det bra. Stefan fick sen en liten dusch under tiden som vi klargjorde för det var någon(läsa jag Adam) som inte hade stängt det nedersta vredet på dörren i fören efter en första kontakt med haveristen.... Vi går upp mot haveristen och Per får över kastlinan på första försöket!!! Kanon! Allt går bra och vi får över en glad och tacksam siklöjefiskare i båten. Och på börjar bogsering mot Lillängen, hemma hamnen för Rsq Hammarö. Väl i hamn kan vi lämna av en tacksam fiskare, och två nedisade båtar! Anledningen till denna lilla incident var att en stor tunna hade vält precis vid motorn och hade träffat bensin anslutningen och brutit av den... Ibland är turen på fel sida... Lärdomar som vi drog av denna tur: 1, ta två-tre minuter innan man går ut och få på alla i besättningen 1-timmasdräkter och flytväst. Jag och Per hade det på oss då vi var ute på däck men inte Stefan då han höll sig inne. Men man vet aldrig vad som händer så alla borde ha en så på sig lätt och vara efterklok. 2, Stänk och minusgrader gör att det blir halt på båten så ta det försiktigt!! 3, En ficklampa eller vad som helst som blinkar från haveristen underlättar ljus...år;) för oss att hitta dom. 4, området söder om Söökojan är stort... Slutet gott allting gott!

Besättning:

Adam Ludvigsson, Per Ottosson och Stefan Magnusson

Ditt namn/era namn skrivs ut här