Hypotermi med Helge Brändström

På tisdagkvällen var vi ett gäng från RS Holmsund som tog oss in till Umeå för att lyssna på ett föredrag om hypotermi med Helge Brändström vid NUS. Ett fantastiskt intressant och brännande viktigt ämne för oss som är sjöräddare.

Att hamna i vattnet när man är ute på sjön är inte helt ovanligt. Sommartid när det är runt 20 grader i vattnet klarar man sig ganska bra, det kan till och med vara ganska skönt att få svalka sig. Hamnar du ofrivilligt i vattnet när det är under 15 grader så är det genast en betydligt större risk att det inte är lika behagligt och det kan snabbt gå riktigt illa. Kanske har du råkat ut för något trauma - dvs fått en smäll eller liknande, druckit alkohol eller av andra orsaker har en försämrad förmåga att reglera värmen i kroppen. I sådanna lägen är det bra att ha kunskaper om hur man på bästa sätt ska hantera situationen och hur kroppen reagerar så man klarar sig bättre. Det bästa är naturligtvis att i första hand försöka förebygga och aldrig hamna i situationen.

Hur långt hinner man på 10 minuter?

Det är den tiden du har på dig om du hamnar i 0-gradigt vatten innan du domnar bort och inte längre kan kontrollera armar och ben. Har du inte lyckats ta dig upp ur vattnet själv på den tiden kan du bara hoppas på att någon drar upp dig innan du försvinner under ytan. Hur man reagerar när man först hamnar i vattnet är också bra att veta. Det är ytterst svårt att hålla andan under vattnet när det blir så kallt. Är temperaturen runt 10 grader är det svårt även för en mycket vältränad person att hålla andan mer än 10 sekunder. Är du inte ovanför ytan då när du drar in för att få luft...

Sörbölekobbarna
Helge Brändström

Hur reagerar kroppen?

Föredraget med Helge var väldigt intressant och bra upplagt. Vi fick även se några filmer. En där de visade hur vältränade personer under kontrollerade förhållanden blev satta i en bassäng med 10 gradigt vatten. En olympisk simmerska gick från att simma till att så gott som paniksprattla på ca 10 minuter. Efter det kan det vara svårt att hålla sig över ytan. En vältränad pilot skulle hålla andan så länge han kunde och klarade bara lite drygt 10 sekunder. Hjärtat börjar slå fortare, man hyperventilerar och kroppen har svårt att svara på det man vill att den ska göra. Efter ca 2 minuter brukar det lugna ner sig.

Hur vältränad, rutinerad, mentalt stark och simkunnig du än må vara så reagerar den fysiska kroppen på värmeförlust. Vatten leder bort värme 25 gånger snabbare än luft. Det finns olika förhållanden som kan göra att värmereglering fungerar något bättre eller sämre hos olika personer. Det kan bero på ålder, hudsjukdomar, brännskador, alkohol, läkemedel, mm. Trauma har en uttalad effekt på förmågan att reglera värmen. Ju kallare man blir desto svårare får blodet dessutom att koagulera. Har du alltså råkat ut för ett trauma där du har någon form av inre blödning och därefter hamnar i kallt vatten så du blir nedkyld minskar dina förutsättningar för att blödningen ska avstanna.

Flytväst är bra att ha

Det kan rädda många liv.

Även MED flytväst kan det bli kritiskt om man förlorar medvetandet. Är det blåsigt och det går vågor och du får vatten över dig och ner i lungorna kan du drukna trots att du ligger över vattenytan. Men du ökar ändå dina chanser att någon annan ska lyckas dra upp dig om du flyter.

Flytoverall när man är ute på isarna på vintern är också ett "hett" tips så man håller sig flytande om isen inte bär.

Hur ska man agera?

Det är viktigt att få av blöta kläder och se till att personen blir torr och kommer i en skyddad miljö, varmt, torrt och i lä från vind.

Om man hittar någon som man tror eller vet har råkat ut för hypotermi och är medvetslös är det även av största vikt att hantera denne varsamt. Det är stor risk för oregelbunden hjärtrytm och kammarflimmer bara av själva nedkylningen. Hanterar man den drabbade ovarsamt förvärrar man situationen.

Använding Spineboard i vattnet

Ditt namn/era namn skrivs ut här