Mörkersegling för ljushuvuden

Hösten är här och därmed mörkret. Många båtägare seglar av naturliga skäl oftast i dagsljus, men behöver ibland möta mörkret och dess utmaningar. Tänk på det här innan du seglar i mörker:

1. Undersök lanternorna. Se till att du har rätt uppsättning lanternor och att dessa också fungerar. Gör det till en rutin att alltid se över funktionaliteten. I bland kan det vara svårt att se lanternorna i dagsljus. Det är en god idé är att kontrollera dessa inför färd i skymning eller i mörker. 
 

2. Anpassa farten. I mörker – när det inte finns en enda båt i horisonten – kan det vara frestande att köra med samma hastighet som om det vore dagsljus. Men riskerna kan vara stora. Principerna och metodiken för mörkernavigering skiljer sig en del från dagernavigering. I och med mörkret begränsas förmågan att använda lokalkännedom och man blir mer beroende av instrument och att ha en solid metod i navigationen för att kunna ta hänsyn till de felfaktorer som finns.
 

3. Vänj ögonen. Det tar relativt lång tid att vänja ögonen vid mörkret, ibland upp till en halvtimme. Se till att du inte har några lampor som bländar, att ljuset i plottern är anpassat för mörker och att du inte stirrar in i andra båtars lanternor. Använder du färgat ljus bör du tänka på att vissa saker inte syns i papperssjökortet på grund av det. Exempelvis kan fyrsektorer se annorlunda ut i rött eller grön ljus än vad de gör i vitt. 
 

4. Undvik reflektioner. Det är lätt hänt att instrumenten reflekteras i båtens rutor eller ventiler. Redan innan elektroniken monteras bör man vara noggrann med placeringen om man har möjlighet. På det sättet undviker du massor av extrajobb om du skulle behöva flytta instrumenten för att undvika störande reflektioner. 
 

5. Undersök din exakta position. En självklarhet, kan tyckas, men det är inte ovanligt att vissa navigerar i mörker utan att veta sin exakta position. I mörker är detta ännu viktigare än i dager med då lokalkännedom inte kan användas på samma sätt. Vad händer om elektroniken går sönder? Se till att hela tiden ha ett papperskort framme och att du hela tiden följer med i det. 
 

6. Sätt ut rutten. Man bör alltid planera sin resa och i mörker blir det ännu viktigare. Ta för vana att göra upp en rutt redan innan du kastar loss. Leta efter svårigheter, studera fyrar och berätta gärna för någon på land vart du är på väg och hur resan ser ut tidsmässigt. I all sin enkelhet är en rutt en stor avlastning i navigationsarbetet och att ha den utlagd i plottern och/eller i ett papperssjökort innebär att man inte behöver fundera på själva vägvalen och kan lägga mer energi på positioneringen och andra fartyg för att undvika grundstötning och kollision och att bibehålla en god säkerhet.

 

Ljusregler för fritidsbåtar över 7 meter eller 7 knop

 

Motorbåt, eller segelbåt som går för motor (under 12 meter)
 

Topplanterna: Vit. Synlig minst 2 nautiska mil. Minst 1 meter över sidolanternorna. Topplanternan och akterlanternan kan ersättas med en runtomlysande vit lanterna. 

Sidolanternor: Röd-grön. Synlig minst 1 nautisk mil. Får föras i sammansatt sidolanterna.

Akterlanterna: Vit. Synlig minst 2 nautiska mil. Så nära aktern som möjligt. Topplanternan och akterlanternan kan ersättas med en runtomlysande vit lanterna. 

 

Motorbåt, eller segelbåt som går för motor (12-20 meter)
 

Topplanterna: Vit. Synlig minst 3 nautiska mil. Minst 2,5 meter över relingen och minst 1 meter över sammansatt sidolanterna.

Sidolanternor: Röd-grön. Synlig minst 2 nautiska mil. Får föras i sammansatt sidolanterna.

Akterlanterna: Vit. Synlig minst 2 nautiska mil. Så nära aktern som möjligt.

 

Segelbåt som seglar
 

Topplanterna: Ingen. (Alternativt två runtlysande ljus lodrätt över varandra, rött över grönt och synliga minst 2 nautiska mil, vilka ej får föras tillsammans med mastlanterna).

Sidolanternor: Röd-grön. Synliga minst 2 nautiska mil (är båten under 12 meter räcker det med 1 nautisk mil). Får föras i sammansatt sidolanterna. Sido- och akterljus får föras i en sammansatt mastlanterna på eller nära masttoppen.

Akterlanterna: Vit. Synlig minst 2 nautiska mil. Så nära aktern som möjligt eller i en sammansatt mastlanterna.

 

Bogsering (bogsersläp under 200 meter)
 

Topplanterna: Vita. Två stycken och synliga minst 3 nautiska mil och placerade lodrätt ovanför varandra. 

Sidolanternor: Röd-grön.

Akterlanterna: Vit. Så nära aktern som möjligt.

Bogserlanterna: Gul. Lodrätt över akterlanternan.

 

Fartyg till ankars (under 50 meter)
 

Ankarljus: Vit. Runtlysande ljus eller klot med oavbrutet sken i en cirkelbåge i horisontalplanet av 360 grader. Placeras där det syns bäst på fatyget. På dagen ska ett klot föras på motsvarande plats.

 

Fartyg på grund
 

Ankarljus: Vit. Runtlysande ljus med oavbrutet sken i en cirkelbåge i horisontalplanet av 360 grader. Placerad där det syns bäst (fartyg med längd under 12 meter, som står på grund, är dock ej skyldigt att föra detta ljus).

Runtlysande ljus: Två röda ljus med oavbrutet sken i en cirkelbåge i horisontalplanet av 360 grader. Placerade lodrätt över varandra där det syns bäst (fartyg med längd under 12 meter, som står på grund, är dock ej skyldigt att föra detta ljus). På dagen ska tre klot placerade över varandra föras på plats där det syns bäst.

Sjöräddning i framtiden

Vårt forsknings- och utvecklingsarbete syftar till att förbättra och effektivisera sjöräddningstjänsten samt att förbereda och rusta organisationen för framtidens utmaningar.

Håll koll på vädret

Ladda ner vårt detaljerade kustväder till din iPhone eller Android.  Det är den första väderappen som visar hur havet ser ut i olika vindstyrkor och väderförhållanden!

I vår butik räddar du liv

Handla sjösäkra prylar och medlemsvaror i vår webshop, överskottet går till att rädda liv till sjöss. Butiken hanteras och drivs av Brandpartner.

Ditt namn/era namn skrivs ut här