Ny kampanj tackar osynlig donator

Sjöräddningssällskapet har 2300 frivilliga sjöräddare som jobbar ideellt. De flesta har två jobb, ett med lön och ett utan. Men för att det ska fungera behövs förstående arbetsgivare som låter sjöräddarna släppa allt för att rädda liv till sjöss när larmet går.

Vår reklamkampanj har producerats av Forsman & Bodenfors tillsammans med produktionsbolaget Camp David Film. I dag inleds kampanjen, som består av reklamfilm, radioreklam och flera tidningsannonser. Filmen, där Robert Aschberg spelar en av rollerna, är gjord för att likna ett avslöjande reportage.

Förra året kom ungefär 700 larm då frivilliga sjöräddare fick rycka ut på arbetstid. 64 procent av sjöräddarna uppger också att de planerat om sitt arbetsschema, tex jobbat hemifrån eller från stationen, kommit senare eller gått tidigare på grund av att de har haft jour. De flesta upplever att deras arbetsgivare är positiva till deras engagemang som frivilliga, och att de får nytta av kunskaper de får som sjöräddare – som sjukvård, ledarskap eller krishantering – inom sitt vardagliga yrke.

Emma Valham är ansvarig för vårens reklamkampanj.

– Att våra frivilliga har förstående arbetsgivare är väldigt värdefullt för oss. Det gör att vi kan ha en hög jourberedskap, och arbetsgivarnas flexibilitet bidrar till att vi kan fortsätta rädda liv till sjöss. Detta visar också att man kan förena sitt yrke med ett engagemang som frivillig sjöräddare.

Reklambyrån Forsman & Bodenfors arbetar pro bono för Sjöräddningssällskapet sedan 2005.

Ditt namn/era namn skrivs ut här