Nyheter

Saknad seglare

Publicerad: 2021-10-03, Text: RS Mariestad

Larm om saknad segelbåt på väg från Vänersborg mot Mariestad. Vi gick västerut med Rescue Swedbank mot Kållandsö, fick uppgifter på vägen att båten befann sig väster om Kållandsö och hade problem. Rescue Thorsten Brunius gick från Sjötorp men blev återkallade efter en stund. Rescue Iris från Kållandsö var först på plats och tog hand om haveristen, vi blev återkallade när dom hade situationen under kontroll.

Kvällsuppdrag

Publicerad: 2021-09-11, Text: RS Mariestad

På kvällen ringde en medlem som behövde hjälp eftersom han drev mot land efter att ha fått propellerhaveri. Vi

Dieselmotor som strejkar.

Publicerad: 2021-08-05, Text: RS Mariestad

Medlem ringer om maskinproblem. Motorn startar men stannar efter 15 sekunder. Vi bogserar in till marinfirman i Mariestad

På grund

Publicerad: 2021-07-26, Text: RS Mariestad

Larm från. Sjö och flygräddningscentralen (JRCC),  båt på på grund i utsatt läge i Djurö-skärgården. Vi

Slut på framdrivningsalternativ

Publicerad: 2021-07-25, Text: RS Mariestad

Telefonsamtal om en medlem som seglade från Karlstad/Kristinehamn mot Sjötorp men vinden hade tagit slut och så även

Dubbla uppdrag

Publicerad: 2021-07-23, Text: RS Mariestad

När vi höll på med bogsering in till Otterbäcken ringde en medlem som fått stopp och drivit in mot en vågbrytare utanför Sjötorp. Vi gick dit direkt när vi lämnar i Otterbäcken. Det var väldigt grunt där båten låg men vi lyckades komma intill och sedan dra loss den. Assisterade in till Sjötorp.

Torsdag med många uppdrag

Publicerad: 2021-07-22, Text: RS Mariestad

Vi är på väg till en medlem som behöver starthjälp när vi får telefon från rs Kristinehamn som fått ett uppdrag, en båt som hamnat i utsatt läge utanför Storön. Då vi redan var på väg mot området prioriterade vi detta uppdrag. Båten låg för ankar i en vik där det blåste rakt in. Vi kopplade och bogserade dom ut från viken och vidare in till Otterbäcken. Därefter gick till medlemmen med startproblem. Vi fick igång den båten och följde den mot

Trasig bränslepump

Publicerad: 2021-07-21, Text: RS Mariestad

Sjö och flygräddningscentralen (JRCC) larmade ut oss på ett medlemsuppdrag, en motorbåt som fått stopp på sin bränslepump. Vi hämtade och bogserade till Mariestad i den vackra sommarkvällen.

Båt på strand

Publicerad: 2021-07-20, Text: RS Mariestad

Samtal från medlemscentralen, snipa som drivit på grund vid Hovdestranden. Vi gick dit med Rescue Swedbank, gick så nära vi vågade, sen vadade Emil in med bogsertrossen. Vi lyckades dra loss båten, men rodret var skadat så det blev bogsering till Mariestad.

Motorkrångel

Publicerad: 2021-07-15, Text: RS Mariestad

Ett medlemsuppdrag som hade kunnat bli ett sjöräddningslarm. Medlem som ringde och behövde hjälp när motorn krånglade. Två vuxna och ett barn ombord. Vi åkte ut och hjälpte dem.

Motorbåt med roderhaveri

Publicerad: 2021-07-12, Text: RS Mariestad

Vi får samtal på jourtelefonen från medlemcentralen om en motorbåt som har tappat styrförmågan. Vi åker till

Vattenskotrar med problem

Publicerad: 2021-07-07, Text: RS Mariestad

21:30. JRCC (Sjöräddningscentralen) ringer om två vattenskotrar som har fått problem. Den ena driver inte framåt, den

Segelbåt i utsatt läge

Publicerad: 2021-06-20, Text: RS Mariestad

Sjöräddningslarm om segelbåt med rigghaveri efter att ha överraskats av kraftigt åskoväder. Vi avgår med både Rescue Swedbank och Rescue Torsten Brunius. En av våra lediga sjöräddare var tillfälligt på plats i närheten och hade hämtat in båtens besättning till bryggan vid Storön. Rescue Swedbank transporterade in dem till väntande ambulans i Otterbäcken. Rescue Torsten Brunius hade kopplat den grundstötta segelbåten men orkade inte dra loss

Uppdrag på väg hem

Publicerad: 2021-06-05, Text: RS Mariestad

På väg hem från ett annat uppdrag blir vi uppringda av en båt med motorhaveri i Björsätterviken, tar båten i

Motorstopp utanför Årnäs

Vi bogserar in en mindre båt där bränsleslangen har gått av. Vi bogserar till Årnäs hamn.

Hårt på grund

Publicerad: 2021-06-05, Text: RS Mariestad

Segelbåt som gått hårt på grund norr om Kabbaskären. Lossdragning och kontroll, sen följde vi båten till hamnen.

Sjöräddning

Publicerad: 2021-06-03, Text: RS Mariestad

03:24 tjöt sökarna, motorbåt som gått på grund norr om Viknäsudde, mycket grunt område. Räddning av personen ombord, sedan lossdragning och bogsering till Mariestad.

Nattligt sök

Publicerad: 2021-05-29, Text: RS Mariestad

Sökarna pep 00:48, larm om personer fast på ö. Avgick med Rescue Swedbank mot angiven ö. Eftersom det var knapphändiga

Rescue Swedbank på Djurö

Trollingtävling på Vänern

Publicerad: 2021-04-17, Text: Anders Richardson

Idag är det trollingtävling på Vänern. "Kinnekulleträffen". Då passade vi på att vara ute på sjön.

Rescue

Båt på grund tar in vatten

Publicerad: 2021-04-03, Text: RS Mariestad

Larm om grundstött båt med vatteninträngning i Brommösund. Avgick 8 min efter larm, även räddningstjänsten var på väg. När vi kom fram hade man fått kontroll över situationen så vi assisterade haveristen till Laxhall.

Båt på grund

Publicerad: 2020-09-19, Text: RS Mariestad

På väg in i hamnen efter övning ringer medlemscentralen, en båt på grund utanför Lambar. Vi vänder och är framme hos

Dubbeluppdrag

Publicerad: 2020-08-23, Text: RS Mariestad

Medlemscentralen ringde om två båtar i sällskap som fått problem. Vi avgick med Rescue Swedbank. På plats visar det sig att den första båten som fått problem hade påkallat hjälp från en passerande båt. När denne bogserat en stund fick den också motorproblem och ringde på oss. Vi bogserade båda båtarna till hamnen i Mariestad. Allt väl.

Sjöräddare hjälper sjöräddare

Publicerad: 2020-08-07, Text: RS Mariestad

Även en sjöräddare kan behöva hjälp ibland!

Eftersök av kajak

Publicerad: 2020-08-05, Text: RS Mariestad

En kajak hade hyrts i Mariestad en man som skulle paddla till Djurö. När han inte återkommit som avtalat så ringde uthyraren till vår jourtelefon i Mariestad. Efter konsultation med Sjö- och flygräddningscentralen, JRCC, klassades det som ett sjöräddningsuppdrag. Vi hade fått en ungefärlig rutt som paddlaren skulle ta och vi började sökandet efter denna. Efter någon halvtimma dyker Flygvapnets Herkules upp och hjälper till med

Fast på grund och tar in vatten

Publicerad: 2020-07-29, Text: RS Mariestad

Motorbåt på grund, tar in lite vatten. Vi drog loss båten, kontrollerade läckage och status samt assisterade till hamnen. Allt väl.

Soligt medlemsuppdrag

Publicerad: 2020-06-02, Text: RS Mariestad

En medlem ringer på morgonen, han ligger vid en brygga på Djurö och har en spricka i oljefiltret. Eftersom han ligger

Grundstött båt

Publicerad: 2020-05-30, Text: RS Mariestad

Larm om grundstött båt som tar in vatten, oklar position. Vi hade just lämnat station efter övning, så alla var på plats ganska snabbt, och vi gick ut med båda enheterna. Hittade haveristen ganska snabbt, kontrollerade läckaget och assisterade tillbaka till hamnen.

Skadad person

Publicerad: 2020-05-23, Text: RS Mariestad

Larm om skadad person som befinner sig på en kobbe, vi får position från Sjö och flygräddningscentralen och när vi kommer fram finns ingen där utan vi går norrut och påträffar personen på en närliggande ö. En frivillig sjöräddare simmar in till ön och via vhf radio får vi i båten veta att personen är utmattad. Vi hittar ett ställe på andra sidan ön där vi kan ta ombord personen direkt till

Båtbrand

Publicerad: 2020-05-13, Text: RS Mariestad

Larm om rykande båt nära hamnen. Sjöräddare på plats i hamnen ryckte ut med Rescue Thorsten Brunius. Räddningstjänsten var på plats strax före oss, ingen brand men mycket rök, inga personskador. Tillsammans assisterade vi båten till upptagningsplats.

Motorhaveri

Publicerad: 2020-05-03, Text: RS Mariestad

Jrcc ringde angående en medlem med större båt som fått motorhaveri syd Fällholmarna. Avgick med Rescue Swedbank med 4 personer. Assisterade till hamnen Mariestad.

Ditt namn/era namn skrivs ut här