Rekord av maskinkunniga sjöräddare
Publicerad: 2021-07-30, Text: Lena Anderfelt, Foto: Lena Anderfelt
Mitt under högsässongen började vår 12-metersbåt Marc Wallenberg Jr att krångla; hon klarade inte att komma upp i maxfart. Impellerhusen måste bytas. Kris! Men det löstes tack vare en fenomenal insats av två av våra sjöräddare.
– Det måste vara nytt världsrekord i att byta impellrar och impellerhus på bägge vattenjetarna på en sjöräddningsbåt, säger stationschefen Pär Olofsson nöjt.
Två timmar, 17 minuter och 42 sekunder från upptag tills hon låg i sjön igen.
Alternativet hade varit att ta upp Marc på varv; det hade inneburit att vi blivit av med vår största båt flera dagar under högsäsong och det hade blivit dyrt för sjöräddningssällskapet. Nu klarade Peter Blom och Janne Bohlin av att byta impellerhusen och putsa av impellrarna på ett par timmar.
De slitna impellerhusen tog ner maxfarten med runt sju knop – ett bekymmer när vi ska rycka ut på larm som kan gälla livet.
Bekymmersamt är det också när båtarna börjar krångla mitt under högsäsong då vi har som mest uppdrag, ibland tre, fyra om dagen.
Men vi fick reservdelarna snabbt och Nynäshamns segelsällskap hjälpte med upptagning och sjösättning.
Att vara sjöräddare innebär mer än att köra båt och rädda liv till sjöss. En viktig del är att hålla båtarna i skick. På Nynäshamns sjöräddningsstation har vi förmånen att ha några sjöräddare med både kunskap och engagemang för att kunna underhålla och reparera båtarna.
- Bara den här veckan har jag väl lagt ner 25-30 timmar på båtarna, säger Peter Blom som tillsammans med Mats Brodin är huvudansvarig för att stationens tre enheter är kördugliga och säkra. Till sin hjälp har de Jan-Olof Bohlin och Christian Vardam.

