Vår räddningsflotta

Rausingklassen, 20 meter

Utomskärs sjöräddningsbåt. Sjöräddningsbåtarna i Rausing-klassen är Sjöräddningssällskapets största enheter. Dessa enheter är stationerade i sjötrafikintensiva områden med stora passagerarströmmar utefter Sveriges kuster och är även kapabla att verka under extrema väderförhållanden. De är försedda med vattenjetaggregat och utrustade för att hantera olyckor med många nödställda. För strandnära hjälpinsatser och i extremt grunda områden finns en Rescuerunner med ombord.

Antal: 3 båtar
Längd: 19,6 meter
Bredd: 5,1 meter
Djupgående: 90 cm
Material: byggd i komposit
Deplacement: 30 ton
Motorer: 2x1000 hk Scania DI 16M dieselmotorer drivande 2xRolls-Royce KaMeWa FF-jet 550 vattenjet
Fart: 34 knop
Aktionstid: ca 10 timmar
Besättning: 3–6 personer
Konstruktör: Rolf Eliasson och Sjöräddningssällskapet

Se alla båtar i klassen

Victoriaklassen, 12 meter

Självrätande sjöräddningsbåt. Sjöräddningsbåtarna i Sjöräddningssällskapets Victoriaklass är speciellt framtagna för insatser till havs, utefter Sveriges kuster och i våra omfattande skärgårdar. Alla enheterna i Victoria-klassen är självrätande, det vill säga att om olyckan skulle vara framme och båten slår runt under ett uppdrag så kan den själv genom sin konstruktion åter komma på rätt köl. Victoria-klassen kännetecknas av
hög manöverbarhet och goda gångegenskaper som gör det möjligt att undsätta nödställda under alla väderförhållanden.

Antal: 35 båtar
Längd: 11,95 meter
Bredd: 4,2 meter
Djupgående: 70 cm
Material: byggd i komposit
Deplacement: 13 ton
Motorer: 2x500 hk Scania eller Volvo Penta dieselmotorer, drivande 2xRolls-Royce KaMeWa FF-jet 375 vattenjet
Fart: 34 knop
Aktionstid: ca 10 timmar
Besättning: 3–4 personer
Konstruktör: Rolf Eliasson och Sjöräddningssällskapet
Nybyggnadskostnad: 8,7 mkr
 

Se alla båtar i klassen

PostkodLotteri-klassen, 11 meter

I Sjöräddningssällskapets kontinuerliga jakt på att minska sin miljöpåverkan och minska antalet omkomna till sjöss har vi utvecklat en ny båtklass med fokus på miljön. Prototypen till båtklassen är finansierad av PostkodLotteriet, och har testats av 22 räddningsstationer under sammanlagt 800 timmar.

Båten är utrustad med en ballasttank som fylls under 8 knop och som självlänsar i högre fart. Detta gör att båten får stabilitet i låga farter och lätthet i höga farter, vilket i sin tur ger minskad vågbildning och därmed minskad bränsleförbrukning. Den är också utrustad med ultraljudssystem som minskar algtillväxt på skrovet.

Mycket kraft har också lagts på att få en ännu säkrare och bättre arbetsmiljö för sjöräddarna. Detta har gjorts i samarbete med elever vid Chalmers Tekniska Högskola. 

Antal: 9 båtar
Längd: 11,6 meter
Bredd: 4,0 meter
Djupgående: 0,6 meter
Material: Byggd i komposit
Deplacement: 6 ton
Motorer: 2 x 300 hk Suzuki DF300, en 4-liters V6 utombordsmotor med elektroniskt reglage
Fart: 34 knop
Aktionstid: 10 timmar
Besättning: 3-4 personer
Konstruktör: Rolf Eliasson och Sjöräddningssällskapet
Nybyggnadskostnad: 5,6 mkr

Se alla båtar i klassen

Gunnel Larson-klassen, 8 meter

Gunnel Larson-klassen är en öppen och relativt liten sjöräddningsbåt främst avsedd för insatser i skärgården och kustnära områden. Insatser där enhetens snabbhet, flexibilitet och manöverbarhet kan vara helt avgörande för utgången av en olycka. Alla enheter i Gunnel Larson-klassen har tagits fram med ergonomi för besättningen som en viktig aspekt. Tack vare god ergonomi kan besättningen genomföra krävande uppdrag under svåra väderförhållanden.

Antal: 53 båtar
Längd: 8,4 meter
Bredd: 2,7 meter
Djupgående: 40 cm
Material: Byggd i komposit
Deplacement: 2,7 ton
Motorer: en motor på 315–370 hk, Yanmar eller Volvo Penta dieselmotorer, drivande en Rolls-Royce KaMeWa FF-jet 240/270 vattenjet
Fart: 34 knop
Aktionstid: ca 8 timmar
Besättning: 2–3 personer
Konstruktör: Profjord och Sjöräddningssällskapet
Nybyggnadskostnad: 2,3 mkr

Se alla båtar i klassen

Rescuerunner, 3,6 meter

Specialutvecklad sjöräddningsskoter. Rescuerunner togs fram för sjöräddningsinsatser i grunda vatten, vid brytande sjö och för snabb upptagning av nödställda. Den sätts in fristående utefter kusten och på insjöar och medförs även på sjöräddningskryssare för uppgifter i öppen sjö och i grunda vatten. Genom en unik konstruktion med ett mjukt,
tåligt utbytbart ytterskrov i polyeten, minskas risken för skador på nödställda personer vid en insats samtidigt som en eventuell skada på Rescuerunnern lätt kan åtgärdas.

Antal: 49 båtar
Längd: 3,6 meter
Bredd: 1,5 meter
Djupgående: 10–30 cm
Material: byggd i ABS/SRP
Torrvikt: 350 kg
Motorer: fyrtakts bensinmotor på 140 hk
Fart: 34 knop
Aktionstid: 3–5 timmar/begränsad av förarens uthållighet
Besättning: 1–2 personer
Konstruktör: Fredrik Falkman och Sjöräddningssällskapet
Nybyggnadskostnad: 450 000 kr

Våra rescuerunners

Andra snabbgående räddningsbåtar

Olika räddningsbåtar. Denna grupp av Sjöräddningssällskapets räddningsenheter
utgörs av flera klasser av äldre enheter och några så kallade ’one off’, det vill säga att endast en båt har byggts av typen. De flesta har under åren genomgått moderniseringar, nya maskiner, navigations- och kommunikationsutrustningar har satts in för att hela tiden säkerställa en hög och effektiv beredskap för sjöräddningsinsatser.

Antal: 34 båtar
Längd: 10–16 meter
Bredd: 3,5–5,5 meter
Djupgående: 90–150 cm
Material: byggda i komposit eller aluminium
Deplacement: 5–23 ton
Motorer: enkel- och dubbelmontage på 300–1500 hk
Fart: 20–30 knop
Besättning: 3–5 personer

Se alla båtar i klassen

Täckt svävare

Över is, vatten och land. Svävaren är den sjöräddningsenhet som är bäst lämpad för insatser under den tid då isen varken bär eller brister. Sena vintrar och tidiga vårar, då skärgården inbjuder till fritidssysselsättningar som långfärdsskrinning, pimpling och skridskosegling, är den period då sjöräddningssvävaren behövs som mest. Därför är det viktigt att den lätt kan transporteras landvägen, för att sättas ner i vilket vatten som helst.

Antal: 10 enheter
Längd: 5,5 meter
Bredd: 2,55 meter
Lyfthöjd: 30 cm
Material: byggd i glasfiberarmerad polyester
Torrvikt: 730 kg
Lastkapacitet: 500 kg
Bränsletank: 70 liter
Motorer: en fyrtakts bensinmotor på 100 hk svarar för framdriften och en fyrtakts bensinmotor på 20 hk driver lyftfläkten
Fart: 25 knop i vatten, 34 knop över is
Aktionstid: 3–5 timmar
Besättning: 2–3 personer
Konstruktör: Ivanoff Hovercraft AB
Nybyggnadskostnad: 1,2 mkr

Våra täckta och öppna svävare

Öppen svävare

Över is och vatten i insjöar. Den öppna svävaren är främst placerad på insjöstationerna där behovet av att snabbt och smidigt kunna förflytta svävaren till rätt ställe för isättning är stort. I insjöarna är inte behovet av sjuktransporter stort och då fungerar det med en öppen svävare. Denna kan även användas i strömmande vatten och vid exempelvis översvämningar.

Antal: 5 enheter
Längd: 4,7 meter
Bredd: 2,5 meter
Lyfthöjd: 23 cm
Material: byggd i glasfiberarmerad komposit
Torrvikt: 300 kg
Lastkapacitet: 400 kg
Bränsletank: 45 liter
Motorer: en tvåtaktsmotor på 65 hk
Svarar för framdrift och lyft av svävaren
Fart: 25 knop i vatten, 34 knop över is
Aktionstid: 2,5 timmar
Besättning: 2 personer
Konstruktör: Neoteric Hovercraft Inc genom Ivanoff Hovercraft AB
Nybyggnadskostnad: 400 000 kr

Våra täckta och öppna svävare

Miljöräddningssläp

Våra miljöräddningssläp är utplacerade runt kusten och är utrustade med 200 meter högsjölänsor. Genom att utrusta oss med höglänsor kan vi spärra av ett område och lägga ett första förband på den marina miljön tills samhällets saneringsresurser hinner komma på plats. Inställelsetiden är 30 minuter och vi agerar alltid på ansvarig myndighets begäran. På statligt vatten är det Kustbevakningen och på kommunalt vatten är det kommunal räddningstjänst.

Antal: 25
Längd: 9,85 m
Bredd: 3 m
Djup: 0,4 m
Deplacement: 2,5 ton
Material: Aluminium
Skrovvarv: Alutech

Våra miljöräddningssläp

Vill du donera en båt?

Ditt namn/era namn skrivs ut här