Forskning och utveckling

Att utveckla nya metoder och testa ny utrustning gör att vi ständigt blir bättre. Då blir också Sverige sjösäkrare. Därför är forskning och utveckling ett av Sjöräddningssällskapets tre huvudområden.

Specialutvecklad räddningsskoter

Tiden är avgörande för att rädda liv, därför har vi under de senaste åren satsat på vår räddningsflotta genom att bygga nya, moderna båtar utformade för sjöräddning. Rescuerunner är vår specialutvecklade vattenskoter, vars teknik är inspirerad av Hawaiiansk strand- och surfräddning. Det är en vattenskoter med förlängd akter. Endast 20 cm djupgående kan den köra där inga andra båtar kommer åt och plocka upp en person ur vattnet på nolltid. Den kan också flygas in till en olycksplats med helikopter och fungerar som ett bra komplement vid massevakuering. Den sätts in fristående utefter kusten och på insjöar och medförs även på sjöräddningskryssare för uppgifter i öppen sjö och i grunda vatten.

first

First Independent Responder Safe Transfer

FIRST är ett samarbete mellan Sjöräddningssällskapet och Stena Line, och projektet har som målsättning att utveckla utrustning och metoder för att effektivt och säkert kunna bärga ett stort antal personer i flottar till säkerhet ombord i närmast lämpliga fartyg vid en färjeolycka. 

Obemannade flygplan

Skulle vi kunna göra sjöräddningen säkrare och effektivare om vi kunde få rörliga bilder från en olyckssitutation, redan några minuter efter att larmet har kommit in? Inom projektet Providence utforskar vi hur vi skulle kunna bygga upp ett nätverk av små flygplan som skulle kunna startas och styras på distans.

Samarbete för innovation

Surtsey.org experimenterar Sjöräddningsällskapet med hur vi kan samarbeta med studenter, skolor, företag och våra internationella systerorganisationer för att utveckla nya produkter, verktyg  och metoder. På sidan kan vem som helst presentera förslag, idéer och projekt.

Ditt namn/era namn skrivs ut här