Tanka säkert med rätt kunskap
Olyckor i samband med tankning sker väldigt sällan. Men när det händer blir det desto värre. Allt handlar om hur båtägare hanterar gasen och vart den tar vägen. På plats nere i skrovet är den som en irrationell bomb. Detta berör framför allt bensindrivna båtar.
Bränslesystem
Bränslesystemet ska helst gås igenom två gånger per säsong. Alla slangar och kopplingar måste vara godkända, fräscha, sitta fast ordentligt och fästas med dubbla rostfria slangklämmor. Hela tanken måste vara hel utan rostskador. Minsta lilla hål är en utmärkt väg för gasen att smita ut. Systemet ska kontrolleras hela vägen ut till avluftningen.

Inför tankning
Inför tankning ska alla tändkällor stängas av. Varken värmare, gasol eller något annat med öppen låga får vara på. Cigaretter ska också släckas förstås. Det är mycket viktigt att motorrumsfläkten är igång innan man börjar tanka. Den ska sedan stå på hela tiden och tills man startat motorn och gett sig i väg.

Blindhål
Ibland sitter gamla påfyllningshål kvar utan att vara kopplade till bränslesystemet. Tankar man där fylls båten med drivmedel. Risken finns att den elektriska länspumpen slår på och antänder gasen. Har man fått båten full med drivmedel är det bara att stänga av allt och kalla på Räddningstjänsten. Att ta bort eller täppa för sådana hål ingår i varje års regelmässiga översyn.

Koppling
Det är oerhört viktigt att alla kopplingar fungerar som de ska och är täta. När man lossar bensinslangen från en lös tank ska det endast komma ut någon droppe bensin ur slangen. Kommer det mer är det fel på kopplingen och den bör bytas. Annars har man snart bensin liggande i tankutrymmet.

Lös tank
Lösa tankar ska alltid lyftas ur båten innan man tankar. När man fyller dem smiter gasen ut genom påfyllningshållet. Den har ingen annanstans att ta vägen. Står då tanken i båten hamnar gasen nere i skrovet.

Brandsläckare
De flesta mackar har en bra säkerhet idag och det är ingenting båtägare behöver bekymra sig över när det gäller säker tankning. Båtägarens ansvar är att ha kontroll över sin egen utrustning och kunskaper om hur gasen beter sig och vilka risker det medför.


