Sista färden

Långt, långt innan vintermörkret hade givit vika, samlades på söndagsmorgonen den 8 januari 2012, fyra allvarliga personer i Ystads hamn. De hade en uppgift att utföra, ingen angenäm sådan, utan något som måste bli gjort.

I alla tider har det varit husbondens uppgift att hjälpa sina kritter, när den tiden var inne, till en bättre och sällare värld. Men det gamla öket kände uppenbarligen ingen oro över dagens uppgift. Snällt och villigt, som alltid, ställde hon sina krafter till husbondens förfogande. De fyra allvarliga männen satt upp på detta, sedan mer än 50 år trogna husdjur och började den sista resan, detta husdjur som bland under stor fara ibland hjälpt husbondens vänner och kolleger under årens lopp. Nu skulle hon i och för sig inte gå till en osäker sällare värld, men husbonden var fattig och kunde inte behålla henne. Efterhand som resan fortgick, steg stämningen bland de fyra. Historier berättades om denna kämpe, som aldrig svikit de sina, alltid gjort sin plikt och till och med blivit museiföremål på Kåseberga Sjöräddningsmuseum. Men även muséer kan vara fattiga (oftast är det så) och öket kunde inte stanna kvar i den gamla spiltan. Hon skulle föras till en ny, tillfällig spilta, i väntan på att en ny husbonde ska dyka upp. När skymningen närmade sig denna söndagseftermiddag, leddes öket in till sin nya spilta. In i det sista fullgjorde hon sina uppgifter och stannade efter dagens åtta timmar långa tjänst på det nya stället. Här fanns det folk som kände henne och med en belåten suck gick hon till vila i väntan på en morgondag, som ingen vet något om.

Med andra ord: Söndagen den 8 januari 2012 lämnade museikryssaren N A Båth Ystad och gick till Nogersund i väntan på försäljning.

Data om N.A.Båth:

Längd: 14,50 m

Bredd: 4.30 m

Djupg: 1,30 m

Depl: 25 ton

Byggd i stål på Djurgårdsvarvet i Stockholm 1959, betalt med medel, dels från fröken Esther Båth, dotter till en järnhandlare i Karlskrona, dvs N A Båth, samt med pengar från en fond för förnyelse av Sjöräddningssällskapets sjöräddningsflotta. Hon byggdes för stationen i Kåseberga, men har under årens lopp tjänstgjort, förutom där, i Ystad, Trelleborg och Hörvik. N A Båth är en långsam, tung kryssare (max 8,5 knop), men sällsynt sjöduglig. Dessutom en bra bogserare och isbrytare, vilket inte minst visade sig lyckosamt under de två senaste stränga vintrarna. Hon har under årens lopp räddat livet på 71 sjömän och löst problem för åtskilliga fler. Maskinen är en Volvo Penta TMD 100 på 216 hp. Hennes ringa fart var det som slutligen fick in henne i pensionens osäkra värld.

Vi, som lärt känna henne, tackar för många års god tjänst och önskar henne många års fröjdesamt grönbete på pensionens ängar.

RS Ystad Sista färden. 2

Ditt namn/era namn skrivs ut här