5000 sjömil senare

Emblad-klassen är den första båtklassen ur nästa generation räddningsbåtar. Men vad är det egentligen som särskiljer den nya båtklassen från tidigare? Och vad är det som gör den unik?

Reportage
Sjöräddningssällskapet
Publicerad9 okt 2024
Rescue Margareta Emblad går över till Gotland
Rescue Margareta Emblad påväg till Gotland. Fotograf:Frivilliga Flygkåren

Rescue Margareta Emblad har kört över 5000 sjömil, under 400 gångtimmar, i mängder av olika vatten. Den har varit till England, Frankrike, Nederländerna, Tyskland, Danmark, Åland och runt hela Sverige, körts på öppet hav, i sjöar, älvar och kanaler. 

Sammantaget har den har fått möta mängder av olika förhållanden i syfte att ordentligt kunna utvärdera hur båten beter sig. 

Rescue Margareta Emblad i Poole
Rescue Joakim Hedin och Rescue Margareta Emblad i Poole under RNLIs 200 år jubileum.

Allt är optimerat för mer effekt

Resultatet från resorna visar på en båt som är kursstabil, följsam och trygg. Dessutom är den responsiv, kvick, har låg bränsleförbrukning och är väldigt tyst. Att båten har dessa kvalitéer är ingen slump, utan något som är väl uttänkt.

– Det är den samlade tekniken som gör det. Allt är optimerat. Det är ett lättare kolfiberskrov, i ny utformning, som gör att vi kan ha mindre motorer, mindre vattenjetar – men mer effekt. Det är detaljerna som skapar helheten vi idag ser, berättar Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation av räddningsbåtar på Sjöräddningssällskapet.

Rescue Margareta Emblad svänger
Emblad-klassen har en maxhastighet på 34 knop under vanlig körning, men vid brådskande kan hastigheten ökas till  43 knop. 

Mindre motorer men orkar mer

Trots att båten är lättare och har mindre motorer är orken ingen bristvara. Tack vare de små men effektiva vattenjetarna som är placerade längre in under båten får Emblad-klassens enheter rejält med kraft. Båtarna orkar därför bogsera lika mycket som tidigare jämförbara enheter. 

I en fart på 34 knop, drar Emblad-klassen omkring 40 procent mindre bränsle. Det gör gångtiden längre, för med mindre motorer och en lättare båt skapas en markant skillnad i bränsleförbrukning. 

Rescue Margareta Emblad ligger förtöjd vid kaj
Emblad-klassen har inga raka linjer i skrovet. Tack vare skrovets dubbelkurvatur leds vattnet bort från båten även i hög fart.

Det är inte bara motorstorleken och vikten som gör skillnad för bränsleförbrukningen. Även skrovformen och långskeppstyngdpunkten har här en stor betydelse. Emblad-klassen har ingen markant planingströskel, utan den ligger fint i sjön i alla hastigheter. Vilket även minskar mängden svall som skapas efter båten. 

Tack vare skrovets till synes raka, men konvexa och konkava linjer, skär båten genom vattenytan. Sprutlisterna längs sidan gör även båten kursstabil och hjälper till att hålla stadig kurs och stabilt gångläge även i ordentlig sjö.

Utrustad för att skapa en bekväm arbetsmiljö

Båtens hytt är upphängd med flexibilitet och besättningen på fyra personer är försedda med var sin stol som även den dämpar rörelser och stötar åt alla håll. 

Dessutom är båten utrustad med g-krafts mätare för att snabbt få respons och rekommendationer om anpassad hastighet om så behövs. Den upphängda hytten bidrar även till en tyst arbetsmiljö ombord.

Ian Wilson ombord Rescue Margareta Emblad
Ian Wilson är nybyggnationstekniker på Sjöräddningssällskapet och har varit på båtens alla stora resor.

– Under våra resor har vi fått möta många olika förhållanden och det är otroligt kul att se visionen av båten komma till liv och bli verklighet. Rescue Margareta Emblad har klarat alla förhållanden som hon utsatts för med bravur och hon har utstrålat trygghet hela vägen. Det är en förutsägbar båt – precis så som vi vill ha den, säger Ian Wilson, nybyggnationstekniker på Sjöräddningssällskapet.