Helt ny räddningsbåt gör entré

Känslan av en öppen båt, men med ökat skydd mot väder och vind. Det är en av de stora nyheterna med den nya båtklassen i nästa generation räddningsbåtar.

Nyhet
Sjöräddningssällskapet
Publicerad31 jan 2025
Räddningsbåt Rescue Lars
Första båten i Lars Bjerkander-klassen, Rescue Lars namngavs under Båtmässans inledande dag

Rescue Lars, den första båten i Lars Bjerkander-klassen, har stora skor att fylla. Det är en vidareutveckling av Sjöräddningssällskapets öppna Gunnel Larson-klass – den båttyp som utför i särklass flest uppdrag per år inom Sjöräddningssällskapet. 

– Målet med Lars Bjerkander-klassen är att ta vara på det som vi tidigare gjort bra och föra med det in i framtiden. En öppen båt skapar närvaro, det vill vi behålla, men samtidigt behöver vi öka besättningens uthållighet och aktionstid. Därför har den nya båten fått ett tak och en framruta för att skydda besättningen, säger Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation på Sjöräddningssällskapet.

Den fösta båten i den nya båtklassen kunde byggas efter en generös gåva av Gun Bjerkander Handberg och är namngiven efter Guns bortgångna man Lars.

Förutom att båten är en vidareutveckling av Gunnel Larson-klassen har den många likheter med den nya Emblad-klassen. Skrovet bygger på samma modell och grundkonstruktion, men är förminskat för att passa en båt på nio meter. Med skrovets extra långa vattenlinje skapas samma följsamhet och stabilitet i vattnet. 

Båten är utvecklad med frivilliga sjöräddare i fokus. Den är mer ergonomisk och utrustad med moderna system som är lätta att lära sig.

Sjöräddningsbåt Rescue Lars
Med skrovets extra långa vattenlinje skapas samma följsamhet och stabilitet i vattnet. 

Rescue Lars sjösattes för första gången den 5 december 2024 och har sedan dess genomgått mängder av tester. 

– Sedan båten sjösattes för första gången har vi testat gångläget, maxfart, manövreringsförmåga och alla system. Båten bidrar verkligen med något nytt in i organisationen och vi hoppas att den första båten är i aktiv sjöräddningstjänst i början av 2026, fortsätter Jonas. 

Jonas Carlsson, nybyggnation
Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation på Sjöräddningssällskapet, framför Rescue Lars.

Att genomföra grundliga tester och mängdkörning är viktigt för att utvärdera konstruktionen och säkerställa att båten lever upp till de krav som finns på en modern räddningsbåt. Rescue Lars kommer därefter att levereras till RS Bua. Båten är utvecklad med frivilliga sjöräddare i fokus. Den är mer ergonomisk och utrustade med moderna system som är lätta att lära sig. Redo att bli en del av vår livräddande flotta.

Här placeras de första enheterna

De sju första enheterna i klassen är planerade och kommer att placeras på RS Bua, RS Stockholm, RS Räfsnäs, RS Råå, RS Munsö/Ekerö, RS Södertälje och RS Fjällbacka. Vi har pratat med tre förväntansfulla sjöräddare som väntar på att få en båt i Lars Bjerkander-klassen till sin station.

Ragnar Tingström, frivillig sjöräddare RS Stockholm

”Vi behöver en lättmanövrerad båt som kan ta sig in i små hamnar och utföra eftersök i små vikar utan problem. Givet hur det ser ut i våra farvatten är det den här båten som kommer att göra flest utryckningar. Det är också kul att ligga i framkant med båtar som är både effektiva och bränslesnåla, samtidigt som de är snabba, smidiga, lättskötta och lämnar lite svall.” 

Mikael Sellergren, frivillig sjöräddare RS Råå

”Vi opererar på ett relativt litet men intensivt område. Här är mycket strand där vi behöver komma in nära land. Då passar en mindre öppen båt väldigt bra. Den nya båten kommer garanterat att ge en boost för alla sjöräddarna på stationen.” 

Mats Thorstensson, frivillig sjöräddare RS Södertälje

”Den nya båten kommer att förändra mycket för oss. Idag har vi en Stridsbåt 90E som inte är anpassad till sjöräddning och börjar bli till åren. Med den nya båten kommer arbetsmiljön att avsevärt förbättras.”