Mörkernavigering - Tänk på det här innan du ger dig ut
Många båtägare är av naturliga skäl oftast ute i dagsljus, men behöver ibland möta mörkret och dess utmaningar. Tänk på det här innan du ger dig ut i mörker.
1. Undersök lanternorna
Se till att du har rätt uppsättning lanternor och att dessa också fungerar. Gör det till en rutin att alltid se över funktionaliteten. I bland kan det vara svårt att se lanternorna i dagsljus. Det är en god idé är att kontrollera dessa inför färd i skymning eller i mörker. Se vad som gäller för lanternorna på din båt här.
2. Anpassa farten
I mörker – när det inte finns en enda båt i horisonten – kan det vara frestande att köra med samma hastighet som om det vore dagsljus. Men riskerna kan vara stora. Principerna och metodiken för mörkernavigering skiljer sig en del från dagernavigering. I och med mörkret begränsas förmågan att använda lokalkännedom och man blir mer beroende av instrument och att ha en solid metod i navigationen för att kunna ta hänsyn till de felfaktorer som finns.
3. Vänj ögonen
Det tar relativt lång tid att vänja ögonen vid mörkret, ibland upp till en halvtimme. Se till att du inte har några lampor som bländar, att ljuset i plottern är anpassat för mörker och att du inte stirrar in i andra båtars lanternor. Använder du färgat ljus bör du tänka på att vissa saker inte syns i papperssjökortet på grund av det. Exempelvis kan fyrsektorer se annorlunda ut i rött eller grön ljus än vad de gör i vitt.
4. Undvik reflektioner
Det är lätt hänt att instrumenten reflekteras i båtens rutor eller ventiler. Redan innan elektroniken monteras bör man vara noggrann med placeringen om man har möjlighet. På det sättet undviker du massor av extrajobb om du skulle behöva flytta instrumenten för att undvika störande reflektioner.
5. Undersök din exakta position
En självklarhet, kan tyckas, men det är inte ovanligt att vissa navigerar i mörker utan att veta sin exakta position. I mörker är detta ännu viktigare än i dager med då lokalkännedom inte kan användas på samma sätt. Vad händer om elektroniken går sönder? Se till att hela tiden ha ett papperskort framme och att du hela tiden följer med i det.
6. Sätt ut rutten
Man bör alltid planera sin resa och i mörker blir det ännu viktigare. Ta för vana att göra upp en rutt redan innan du kastar loss. Leta efter svårigheter, studera fyrar och berätta gärna för någon på land vart du är på väg och hur resan ser ut tidsmässigt. I all sin enkelhet är en rutt en stor avlastning i navigationsarbetet och att ha den utlagd i plottern och/eller i ett papperssjökort innebär att man inte behöver fundera på själva vägvalen och kan lägga mer energi på positioneringen och andra fartyg för att undvika grundstötning och kollision och att bibehålla en god säkerhet.