Stopp i maskinen – men sen då?
Motorn fungerar inte och båten börjar driva mot land. Vad ska du göra? Börja med att ankra ordentligt och tveka inte att larma, om du är det minsta osäker. Och inför nästa tur på sjön finns kanske sådant som kan göras annorlunda.
Vårsolen lyser och båten är äntligen sjösatt för säsongen. Väl ute får skummandet vid fören och vattenstänket i ansiktet livsandarna att vakna när du är på väg tillbaka mot din båtplats. Men så börjar motorn hacka, för att sedan lägga av.
Vad hände? Du tror dig veta svaret, men just nu finns annat att tänka på. Motorn vill inte starta och den friska brisen får båten att närma sig land snabbare än vad som känns bekvämt.
– Då är det viktigt att snabbt ankra på ett bra sätt, särskilt om det är klippor vid land. Det kan lätt bli skador på skrovet, och får båten ligga och slå tar det inte lång tid innan det går hål, säger Jonas Dyrevik, som i rollen som frivillig sjöräddare på RS Rörö har undsatt många haverister med motorstopp.
Jonas, båtman i det civila, fortsätter:
– Ankring är alltid viktigt. Många fall av sjöräddning beror på att ankaret har släppt.
Bra ankring förutsätter att både linan och ankarkättingen är väl tilltagna. För att ankaret ska ta ordentligt, särskilt när det blåser, bör linan vara minst fyra gånger så lång som vattnet är djupt. Kättingen är viktig för att ”ta upp” hävningarna – den fungerar som fjädring – så se till att den är minst tre meter lång. Ju längre kätting, desto bättre fjädring.
Sedan, då? Ta det säkra före det osäkra och tillkalla hjälp, om du inte har full koll på situationen.
– Det är bättre att larma en gång för mycket än en gång för lite. Ring alltid 112, och du kan förstås ringa direkt till Sjöräddningssällskapet också. Antingen till vår medlemscentral eller till en specifik station.
Jonas Dyrevik fortsätter:
– Räddningsledaren måste få veta var du befinner dig och hur många som finns ombord. Och är nån skadad ska du berätta det. Även vi på Sjöräddningssällskapet vill veta sånt. Om vi inte hinner fram i tid kan vi larma vidare och lämna den informationen.
När du har ankrat – helst med fören mot vinden, så att båten ska klyva sjön bättre – och larmat kan du börja felsöka. Motorstoppet kan bero på något så banalt som att bränsletanken är tom. Ett annat vanligt fel kan vara att motorn kokar (en dålig impeller kan försämra kylningen). Och har du en nyare båt och inte får igång motorn kan det bero på att reglaget inte är i neutralläge.
Men hur var det nu med motorstoppet i inledningen– vad kan det ha berott på?
– Det troligaste är att bränslefiltret var igensatt, säger Jonas Dyrevik. Många chansar med att inte byta filter inför säsongen, men under vintern kan det lätt bli kondens eller beväxning i dieseln. Igensatta filter är en jättevanlig orsak till motorstopp vid sjösättning, men det är ett misstag man bara brukar göra en gång…
Så gör du vid motorstopp
Jonas Dyrevik tipsar:
Ankra
”Försök ankra så snabbt du kan, med fören mot vinden. För att ankaret ska fastna ordentligt bör linan vara minst fyra gånger längre än vattendjupet – och ha en kätting på minst tre meter. Många moderna båtar har elektriskt ankarspel i aktern, men det är inte så effektivt vid nödankring. Du bör ha nöddragg, som kan sättas fast vid fören.”
Larma
”Ring alltid 112 om du är osäker. Då ska du berätta din position och hur många som finns ombord. Är nån skadad måste räddningsledaren får veta det också. Du kan även ringa till Sjöräddningssällskapet, oavsett om det är akut eller ett medlemsärende. Lämna samma information till oss som till Sjö- och flygräddningscentralen.”
Felsök
”Här beror det på hur mycket du kan om motorer. Det första du bör kolla är om det finns bränsle i tanken, och om bränsletillförseln funkar. Då behöver du lossa på slangen från grov- till finfiltret eller från finfiltret till motorn. På äldre motorer kan du kolla vajrarna till backslag och gas. Får du inte igång en nyare motor? Se till att reglaget står på neutral.”
… och detta har du väl redan gjort?
”Det är viktigt att du är förberedd på en nödsituation. Flytvästen ska sitta på, mobiltelefonen ska vara i vattentätt fodral och det är bra att ha med sig nödbloss i båten. Varma och skyddande kläder är också bra, om man skulle börja frysa eller om man skulle kastas upp på en klippa eller ett skär.”