Nästa generation räddningsbåtar

Tillsammans med experter utvecklar och bygger Sjöräddningssällskapet enhet för sjöräddning både idag och i framtiden.

Egendesignade räddningsenheter

Sedan 1907 har Sjöräddningssällskapet samlat erfarenheter som har lett till att föreningen ständigt utvecklas. Tillsammans med partners, experter och frivilliga sjöräddare tar vi fram och bygger helt egna räddningsenheter anpassade för sjöräddning.

Sjösättning av Emblad-klassen

Samlad erfarenhet möter ny teknik

Framtagna av Sjöräddningssällskapet och designade av Birger Kullmann. Den nya generationen räddningsbåtar innefattar en 9-meters båt, en 12-meters båt och en 15-meters båt. Ett ledord i bygget har varit att båtarna ska vara lätta. Lätta att köra, lätta att manövrera, lätta att jobba i och de ska ha en låg vikt. På så sätt kan medelfarten öka, insatstiderna minska och bränsle sparas. Båtarna kommer även förberedda för hybriddrivlina för att kunna ställa om till eldrift när infrastrukturen tillåter.

Skrovet är utvecklat med över 100 år av erfarenheter tillsammans med modern teknik och kunskap. Det klyver vågor vackert, går stabilt i sjön och har ett litet vattenmotstånd. Skrovet är den gemensamma grunden i de tre nya klasserna och har skalats till storlek och anpassats till modellerna utan att kompromissa på egenskaperna.

Trots båtarnas många likheter har de olika egenskaper och syften som tillsammans bygger en stabil grund för att klara av de utmaningar som Sjöräddningssällskapet och de frivilliga sjöräddarna står inför. 

Liten, smidig och nära elementen

  • 9 meter lång
  • ca 3,5 ton
  • 1 x Volvo Penta D6-480 HM
  • Vattenjet
  • Självrätande
  • Väderskyddande tak och öppna sidor
Illustration på nästa generations räddningsbåt på 9 meter från Sjöräddningssällskapet

Lätt, stark och mångsidig

  • 12 meter lång
  • 8 ton
  • 2 x Volvo Penta D6-480WJ
  • Vattenjet
  • Självrätande
  • Tyst arbetsmiljö
  • Flytande styrhytt
Illustration på nästa generations räddningsbåt från Sjöräddningssällskapet

Rymlig, kraftfull och ämnad för ytterskärgård

  • 15 meter
  • 17 ton
  • Vattenjet 
  • Självrätande
  • Plats för Rescuerunner på akterdäck
  • Tyst arbetsmiljö
  • Flytande styrhyttsdurk
Ritning över k15