The Lorén turn

Kan en sväng ändra förutsättningarna för sjöräddning? 2012 startade Sjöräddningssällskapet, tillsammans med Stena Line, ett forskningsprojekt för att ta reda på just det. Ett projekt som kom att förändra internationell sjöräddning.

Vi har förändrat internationell sjöräddning

Lorén turn, så kom den nya innovativa svängen att döpas, efter Kapten Jörgen Lorén på Stena Line. Ett namn som nu är känt utanför Sveriges gränser. IAMSAR är en sjö- och flygräddningsmanual skapad av International Maritime Organization och International Civil Aviation Organization som ligger till grund för den sjö- och flygräddning som internationellt bedrivs idag. Där finns nu Lorén svängen beskriven.

Drönarbild på the Lorén turn

Livsavgörande konsekvenser

Massräddning är svårt och att arbeta med räddningsbåtar och livbåtar i hög sjö är komplicerat. Det klassiska sättet att skapa lä genom att stanna upp ett fartyg har begränsad effekt och kan få farliga konsekvenser för hjälpande fartyg. Tanken med the Lorén turn är att fartyg som befinner sig i närheten ska underlätta för sjöräddning genom att svänga runt området för att skapa ett lugnare arbetsklimat. 

Två rescuerunners i vattnet framför Stena Line hjälper en person i vattnet

Hårda tester

Testerna genomfördes med hjälp av passagerarfartyget Stena Jutlandica i varierande väder med vindar upp emot 25 m/s och 3,5 meters vågor. Det 185 meter långa fartyget lyckades genom svängen stilla vattnet i området i flera minuter och skapade en lugnare miljö för räddningsenheter att verka. En manöver som nu lärs ut världen över.

Ett stormigt hav framför Stena Line