Larm om segelbåt i utsatt läge inkom klockan 21.13. Rescue Olof Wallenius II hade en framkörning på två timmar till haveristen. Med vindar på runt 22 m/s och höga vågor var det både utmanande och utmattande att ta sig till platsen. Även helikopter och Sjöfartsverkets lotsbåt larmades. Helikoptern anlände relativt snabbt, men en bedömning gjordes att det inte var möjligt att vinscha upp personen i det hårda vädret. Under framkörningen höll sjöräddarna kontakt med Sjö- och flygräddningscentralen (JRCC). De fick information om att helikoptern behövde lämna området för att tanka. JRCC kontaktade då ett handelsfartyg i närheten, som kunde hålla uppsikt över den nödställda i väntan på vår ankomst. I det hårda vädret var det inte möjligt att borda segelbåten på normalt sätt. För att skapa tillräcklig stabilitet tvingades vi trycka oss mot segelbåten med full kraft – utan att skada vare sig vår egen eller den nödställdas båt. Två sjöräddare placerades i fören samtidigt som Rescue Olof Wallenius II pressade sin för mot segelbåtens sida. Sjöräddarna lyckades få tag i den nödställde och dra honom över till Rescue Olof Wallenius II. Ovanför hovrade helikoptern, som nu hunnit tillbaka till platsen. Efter två timmars hemfärd, klockan 02.20 lade vi till vid stationen, där den nödställdes anhöriga mötte upp. En lång och krävande insats med god samverkan är till ända.