En desorienterad medlem med slut på drivmedel kontaktar jouren kvällstid. Han visste inte var han var; eventuellt Mödom eller Stenskär men varit på väg till Gålö BK och hade dåligt mobilbatteri. När föregående jobb var avklarat ringer vi tillbaka till haveristen 30 min senare för mer detaljer men då svarar han inte trots upprepade försök. Vi bedömer situationen som ett ”Ovisst läge” och kontaktar JRCC för information om läget, de kontaktar i sin tur Ornöfärjan Ebba som rapporterar om en pågående bogsering vid Långgarn. På väg mot bogseringen, för att bekräfta identitet så ser vi på långt håll en annan båt vid Stenskär. När vi kommer fram så ligger haveristen för ankar nära land och med hela Mysingen som rullar in i den sydliga vinden. Avslutningsvis bogseras haveristen till Karlslund för tankning.
Detta kunde slutat illa. Här finns flera lärdomar;
*lämna inte GPS-navigatorn i bilen i tron att känna sin vatten,
*se till att kunna ladda telefonen ombord,
*ha en alternativ kommunikationsmetod,
*lita inte alltid på tankmätaren utan använd sticka emellanåt.