Årskrönika: Ett år av framsteg och livräddande arbete

Året som gått har varit händelserikt för Sjöräddningssällskapet. I sol, regn och snålblåst har frivilliga sjöräddare genomfört tusentals timmar till sjöss, skapat trygghet och räddat liv. Nu stänger vi snart året 2024, men först tar vi och ser tillbaka på året som varit.

Reportage
Sjöräddningssällskapet
Publicerad25 dec 2024
Basic SAR Frivilliga Käringön

2024 har varit ett år som präglats av utveckling, samarbete och insatser som räddat liv. Frivilliga sjöräddare har ännu ett år stått redo dygnet runt, helt utan lön. Med en växande verksamhet, modernare båtar och fler utbildade sjöräddare har vi gjort skillnad från norr till söder, på sjöar och hav.

Innovation för framtiden

En av årets stora milstolpar var sjösättningen av Rescue Margareta Emblad. Räddningsbåten är den första enheten i Emblad-klassen, som byggts enligt vårt nya koncept framtaget för nästa generation räddningsbåtar

Efter sjösättningen har båten genomgått grundliga tester innan den begav sig på en resa som tog räddningsbåten hela vägen till Frankrike och tillbaka. Därefter fick Rescue Margareta Emblad möta våra svenska vatten på riktigt när hon begav sig ut på en 32 dagar lång sverigeturné

Dessutom har vår nya niometersbåt startats upp i vatten och byggandet av den första båten i femtonmeters-klassen, donerad av Kung Carl XVI Gustaf, har inletts.

Kungen besöker varvet där båten som hans donation möjliggörs byggs.
Kung Carl XVI Gustaf besöker varvet i Hunnebostrand. 

Samtidigt som flottan utvecklas och växer ser vi även ständigt över vår utrustning. Vi byter ut, förbättrar och förnyar. I år var det tio år sedan vi tog fram SAR-flytvästen tillsammans med Baltic. En flytväst som skapades för att passa alla, vara lätt att arbeta i och hålla hög säkerhetsnivå. Nu, tio år senare, är det fortfarande den flytvästmodell som är bäst på marknaden och används inom Sjöräddningssällskapet. Det är vi väldigt stolta över.

Livsavgörande insatser

Frivilliga sjöräddare runt om i Sverige har haft ett hektiskt år och har fått möta stunder som både sätter uthållighet och kunnande på prov. Med en stark grund i utbildning och övningar har frivilliga sjöräddare under året gjort livsavgörande insatser och lämnat kaj över 13 000 gånger. 

Frivilliga sjöräddare under utbildning
Frivillig sjöräddare – Sjöräddningssällskapets viktigaste resurs.

Det är tack vare det frivilliga engagemanget från våra 2 500 sjöräddare som Sjöräddningssällskapet kan göra skillnad. Att de väljer att lägga ner tid och energi för att hålla räddningsbåtarna bemannade dygnet runt, året runt är grunden för vår verksamhet. Vi är en grupp människor med olika erfarenheter och kunskaper som tillsammans bildar starka team för att hjälpa våra medmänniskor. Det är vår stora styrka.

Det finns många larm från året som sticker ut och berör lite extra. Här är några av dem:

6 april, 16:02: Tre personer i vattnet.

Tre unga killar fick problem när de var ute med sin vattenskoter och hamnade i vattnet. En person på land ringer 112 efter att ha sett en ensam vattenskoter och hört rop på hjälp. Larmet nådde RS Arkösund, Sjöfartsverkets räddningshelikopter, polis och ambulans. Besättningen i helikoptern fick syn på två killar på stranden, men en saknades. Efter ett tag framkom information om att den tredje killen tagit sig upp bland husen för att söka hjälp. De frivilliga sjöräddarna tog ombord personerna som var kraftigt nedkylda och transporterade dem vidare till mötande ambulans. Alla klarade sig utan skador.

28 april, 21:15: Barn med andnöd.

Ett barn ombord på ett kryssningsfartyg fick en allergisk reaktion och hade svårt att andas. Frivilliga sjöräddare från RS Räfsnäs bemannade Rescue Vialla och begav sig ut mot fartyget. Barnet togs ombord på räddningsbåten och transporterades till väntande ambulans för ytterligare undersökning och vård.

Räfsnäs sjuktransport
Frivilliga sjöräddare från räddningsstationen i Räfsnäs åker mot kryssningsfartyget.

9 juni, 12:07: Motorbåt driver mot land.

RS Hörvik och RS Sölvesborg får larm om en medlem som råkat ut för motorhaveri. Personen som befann sig ombord hade lyckats ankra, men ankaret släppte och situationen försämrades snabbt. En frivillig sjöräddare som inte hade jour bestämde sig för att bege sig landvägen till platsen. Tillsammans med några andra på platsen beslutade sig den frivilliga sjöräddaren för att bege sig ut till haveristen i en fritidsbåt för att evakuera personen från båten.

28 juli, 13:02: Nödanrop på väg mot Polen.

22 sjömil sydost om Utklippan i Blekinges skärgård drev en utmattad person mot Polen. Ett nödanrop gjordes varpå flera enheter gick mot platsen. Sjöfartsverkets räddningshelikopter var först till platsen. En ytbärgare vinschades ner för att göra en initial bedömning av personens tillstånd. Trots omständigheterna mådde personen okej och besättningen om bord på Rescue Michano från RS Hasslö kunde hjälpa personen in till trygg hamn för att vila upp sig. 

Äventyrsbåt som driver mot Polen
Under juli månad fick RS Hasslö ett larm om en äventyrsbåt som drev mot Polen.

5 september, 03:07: Mamma och två barn försvunna.

Mitt i natten fick RS Luleå och RS Piteås brygga i Kalix larm efter att en mamma och två barn anmälts försvunna av en närstående. De skulle ta sig från fastlandet ut till en ö långt ut i kustbandet, men kom aldrig fram. Vid 05 tiden återfanns personerna på en ö. Personerna var fysiskt välbehållna, men tagna av situationen. En frivillig sjöräddare från Kalix, som är ambulanssjuksköterska till vardags, gör ett första omhändertagande samtidigt som personerna transporterades in till hamn.